Många väljer bort läraryrket

Själv vill Erik Wallin arbeta med ungdomar och trivs med lärarjobbet. Men han tror att flera avskräcks och väljer bort yrket på grund av lönenivån.

Erik Wallin är nyutexaminerad lärare.

Erik Wallin är nyutexaminerad lärare.

Foto: Anders Törnström

Motala2016-08-31 10:15

Erik Wallin är lärare och jobbar på högstadieskolan Zederslundsskolan i Motala. Han tog sin examen i våras och vi träffar honom under hans första dag som lärare på skolan. Att det blev läraryrket har sina förklaringar. Han gillar att interagera med och lära ungdomar saker samtidigt som högstadiet passar honom.

– Att få jobba med ungdomar tycker jag är roligt. Det händer så mycket i tonåren, kunskapsmässigt och socialt med kompisar och relationer överlag, säger Erik Wallin om sitt val som högstadielärare.

Erik trivs uppenbarligen, men samtidigt så är det många skolor som kämpar med att tillsätta lärartjänster och det är en gynnsam arbetsmarknad för den som vill ha jobb.

– Man märker att det är brist på lärare och svårt att rekrytera till de tjänster som behövs. Det är inte speciellt svårt att få jobb, säger han.

Men det är inte hög arbetsbelastning eller något rykte om yrket i sig, som skulle vara de främsta skälen till att så få söker sig till yrket

– Jag tror att mycket handlar om att det är en lång utbildning och inte så bra betalt, säger han.

Annat kan dock spela roll också, bättre arbetstider skulle exempelvis kunna vara en sådan sak som kan locka fler till läraryrket.

– Man lägger ju ned en massa år på det här (i utbildningen), säger han.

Han uppfattar det som att det har funnits en negativ bild av läraryrket och en bild av hur yrket ska vara bland allmänheten, men eftersom han är ny som lärare så vill han inte uttala sig om dessa bilder stämmer ännu.

– Jag får bilda mig en uppfattning, säger han.

Men Erik är alltså en av de som velat bli lärare. Glädjen av att få vara lärare är drivkraften för honom. Han kommer från Stockholm och gick sin lärarutbildning i Uppsala, men han är inte helt ny i skolvärlden. Han har tidigare jobbat som stödpedagog och praktiserat på skolan som lärare i våras som en del i utbildningen. Erfarenheten har kanske gjort att han ändå är så pass positiv inför skolvärlden och speciellt då mot högstadiet

– Jag gillar att jobba mot den målgruppen, det är mycket glädje. Jag bestämde mig rätt tidigt för att jag ville jobba mot äldre barn, det är en rolig ålder, resonerar han.

I Motala hamnade han på grund av kärleken som kommer härifrån. Erik är SO-lärare och mentor för en sjua och matematiklärare för en annan klass. Lärartjänsten är på 50 procent och han har också en tjänst på 50 procent som resurspedagog där han ska synas ute bland eleverna utanför klassrummet och vara en stöttning.

– Det är kul med den här sociala biten.

Den här första dagen handlar det mesta om praktiska saker, som att gå igenom schemat med eleverna, se till att de får nycklar och att de får veta vilka regler som gäller på skolan. Han ska även i sin roll som mentor träffa föräldrarna den första dagen.

När undervisningen väl drar igång för Erik har han en klar bild av hur han ska utföra yrket. Han har iakttagit andra lärare och kommit fram till hur han själv vill vara.

– En lärare ska vara omtänksam mot eleverna. Man är en ganska stor del i ens liv, så det gäller att vara en förebild.

Struktur är också viktigt.

– Jag jobbar mycket med tydlighet och struktur. Eleverna ska snabbt få reda på hur vi ska jobba just idag. Då vet eleverna vad som förväntas av dem.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!