– Man har ju följt folk genom hela livet, säger Pia Nilsson och syftar på att man har olika ekonomiska ärenden beroende på livssituation.
Ett litet lustigt sammanträffande är att Pia Nilsson funnits med under nästa hela tiden som Swedbank befann sig i de gamla lokalerna i Motala, sedan hon börjat där för 42 år sedan. När man nu har hittat till nya lokaler tyckte Pia att det var en perfekt tidpunkt att avsluta sin karriär.
– Jag tänkte att jag skulle hinna med hela vägen där, säger hon med ett leende.
Hon kan se tillbaka på en tid då bankväsendet har utvecklats enormt både tekniskt och i samspelet med kunder. När det gäller det tekniska befann man sig förr som i en helt annan värld. Sådant som var helt nytt förr är idag standard på den tekniska sidan.
– Jag minns när vi var vid Luxorrondellen, där det låg en bensinmack dörr och McDonaldsligger idag, då gjorde vi en film om hur lätt det är att använda kort, säger Pia som ett exempel.
När hon började använde man inte ens datorer. Idag är mycket digitaliserat och en av de senaste nyheterna är att man ”svishar” över pengar mellan konton med hjälp av mobiltelefonen.
– Det har varit en otrolig utveckling. Jag är egentligen ingen teknikmänniska, mer en mjuk kundmänniska. Men svish är bättre, säger hon.
När det gäller bemötandet med kunder har även det förändrats över tid. När Pia började tilltalade man folk på ett annat sätt, ”du” var inget man sade då.
– Man sade ”Ni” när jag började 1974. Som ung ville jag inte säga det, utan jag försökte komma runt med ”Vad kan jag hjälpa till med?”. Men 1975 tror jag inte vi sa ”Ni” längre, minns hon.
Även hur kunder upplever banken tror hon har förändrats.
– Det var nog lite fint att gå in på en bank, många tyckte nog att det var jobbigt och att man stod med mössan i hand. Det var lite dem och vi, nu är man mer ihop, säger hon.
Det var långt ifrån självklart att hon skulle börja inom bankjobbet. Hon jobbade då vid lasarettet och trodde på ett jobb som bibliotekarie eller författare, på grund av det stora språkintresset. Det var istället via kontakter som banken kom in i bilden.
– Jag kom in på ett bananskal. Jag hade en vän vars mamma hade jobbat på banken och som frågade vad jag ville göra i framtiden, säger hon.