Åtta linjer blir fem
Enligt trafikutredningen, som trafik- och samhällsplaneringsnämnden ska fatta beslut om den 12 oktober, ska antalet busslinjer minskas ner till fem. Föreslaget är att de tre ringlinjerna (308, 309 och 310) ska försvinna. Enligt Fredrik Sunnergren, trafikutvecklare på Östgötatrafiken, ger ringlinjer ofta längre resor.
En utbudsökning under morgnar, kvällar och nätter föreslås, vilket skulle göra trafiken mellan centrum och stadens ytterområden snabbare jämfört med i dag.
Ekön
Den tur som linje 305 (riktning Bråstorp) kör genom Ekön föreslås tas bort. Syftet är att korta restiden. En del invånare på Ekön får då en längre sträcka till sin närmaste busshållplats, som längst 650 meter. Enligt Fredrik Sunnergren handlar det om "enstaka fastigheter".
– Vi ser att en del människor får längre, men å andra sidan får boende på andra sidan Lasarettsgatan närmare till mer trafik. Vår bedömning från Region Östergötlands sida är att de här 650 meterna är acceptabla i det här fallet.
Lasarettet
Alla bussar som i dag stannar utanför lasarettets entré föreslås framöver stanna vid hållplats Lasarettet Lasarettsgatan i stället. Motala kommun föreslås också prioritera en upprustning av hållplatsen, som ligger cirka 200 meter från lasarettets entré. Servicetrafik och närtrafik kommer att kunna nyttja hållplatsen utanför entrén även i fortsättningen.
Syftet är att minska restiden, att säkra en eventuell utbyggnad av lasarettet i framtiden och att undvika den trafikosäkra miljön utanför lasarettets entré.
– En av de viktigaste anledningarna är att vi i dag har en väldigt kaotisk trafiksituation framför sjukhuset, säger Fredrik Sunnergren och menar att det är viktigt att färdtjänst och sjuktransport får plats vid entrén.
Bråstorp och Norra Bergsätter
Bråstorp väntas växa och kollektivtrafiken föreslås följa med i den utvecklingen. En ny hållplats i närheten av den plats där Dynamogatan och Glimmervägen möts samt en flytt av hållplats Bråstorp Östra, till närheten av Biltemas parkering, föreslås.
Enligt förslaget kommer linje 305 inte längre trafikera Bråstorps handelsområde utan i stället vägen Slingerbulten för att nå de nya bostadsområdena. I stället kommer linje 302 trafikera handelsområdet och Norra Bergsätter.
Den nya hållplatsen på Slingerbulten var "ett starkt önskemål från Motala kommun", enligt Fredrik Sunnergren. Hållplatsen, med tillhörande vändplats, uppges vara avgörande för att den föreslagna linjedragningen ska fungera. En ombyggnation av Bråstorp Västra krävs också. Därtill behöver mötesproblemen på den enfiliga bussgatan vid Bråstorp centrum åtgärdas.
Varamon
Någon kollektivtrafik i Varamon finns det inte planer på i dagsläget. För det krävs ett större resandebehov än vad som finns i dag, enligt Fredrik Sunnergren. Han lyfter att det kan bli aktuellt för Östgötatrafiken att trafikera området om de stora projekt som planerats kommer på plats (ishallar, Lalandia och en ny simhall).
– Hela vägen genom Varamoområdet finns det också ganska många problempunkter i infrastrukturen, säger Fredrik Sunnergren och lyfter att det förs en dialog med kommunen kring vilka insatser som behöver göras för att möjliggöra kollektivtrafik i framtiden.
Marieberg och Södra Bergsätter
Trafiken i de två områdena föreslås läggas ner, på grund av lågt resande. De resurser som finns där i dag ska i stället användas i Norra Bergsätter och handelsområdet i Bråstorp. Servicelinje 312 kommer även fortsättningsvis att erbjudas.
– På så sätt är vår bedömning att vi får ett större resande totalt och en större total nytta för befolkningen i Motala, säger Fredrik Sunnergren.
Vissa invånare i både Marieberg och Bergsätter får enligt förslaget längre till sin närmaste busshållplats. I Marieberg kommer hållplatserna Gullvivegatan, Violgatan och Mariebergs Gård inte längre trafikeras. Hållplatserna Sandkullsvägen, Bergborraregatan och Bergtallsgatan, i Södra Bergsätter, kommer inte heller att trafikeras av linjetrafik.
Södra skolan
Det har tidigare funnits ett förslag att ta bort hållplats Södra skolan, på grund av trafiksituationen, men det är inte längre aktuellt.
– Det är en väldigt osäker plats, men nu håller Motala kommun på att bygga om den hållplatsen så att den ska bli mer trafiksäker. Då har vi sagt att vi kan fortsätta stanna där, förklarar Fredrik Sunnergren.
Om nämnden går på förslaget till beslut träder ändringarna i kraft till sommaren 2024.