Anders Bengtson, utvecklingsstrateg på Motala kommun tycker att tätortsbegreppet har blivit väldigt konstigt i Karlsby. Han menar att det betraktas som två orter fast det finns väldigt mycket människor, både gående och cyklande, som rör sig mellan ortens två delar.
– Och då tycker vi att det är orimligt att det inte ska betraktas som en ort.
Bengtson uppger att för att ses som en tätort ska det enligt reglerna inte vara längre än 200 meter mellan bostadshusen. Tidigare gick järnvägen rakt igenom Karlsby så det finns inga hus där den gick säger han.
– Då blir det 70 (kilometer i timmen, red.anm.)mellan de här två delarna av orten. Och det tycker man är vansinnigt eftersom man rör sig så mycket mellan de två områdena. Det är där vi stöttar dem och tycker att Karlsby ska betraktas som en tätort och ingenting annat.
Han fortsätter:
– Och därför så borde det vara låg hastighet där.
Förhoppningen är att Karlsby ska bli någon form av pilotort.
– För de har tagit fram ett förslag på hur man kan få ner hastigheten i byn som är ganska innovativt.
Faller det väl ut tror Anders Bengtson att det kan få genomslag på fler orter.
Han konstaterar att Trafikverket beslutar om hastighetsbegränsningar utanför tätorterna.Om Karlsby räknas som tätort får kommunen bestämma över.
Enligt Stefan Holmberg i Karlsby Bygdeförening skulle det även innebära andra saker:
– Då kan vi använda de tjänster som kommunen ska supporta i ett tätbebyggt område. Vägarna ska vara skötta och belysning ska finnas.