I samband med en utredning om Motalas förstelärare uppstod en diskussion om lärarnas scheman. En grupp förstelärare jobbar med ferietjänst som övriga lärare. Det innebär att man har längre sommarledighet mot att man jobbar mer övrig tid på året.
En annan förstelärargrupp däremot har 40-timmarsveckor och semester som många andra yrkesgrupper. Översynen av förstelärarna visade att 40-timmarsveckorna som först väckte protester blivit populära, men de införs ändå inte för alla förstelärare. Anledningen är att man vill att alla lärare om en skola ska ha samma schemaupplägg.
– Däremot ska vi titta på enheterna som helheter framöver. Alla på samma skola ska ha samma arbetstidsavtal, men vi släpper inte frågan om 40-timmarsveckor utan det kan bli en lösning för hela enheter, säger bildningschef Johnny Thorén.
Bildningsförvaltningen är öppna för att de pedagoger som vill får prova 40 timmars arbetsvecka tillsammans med fem timmar förtroendetid, vilket gör att man kan ha kvar ferierna.
Det som lärarna upplevt som positivt med 40-timmarsveckorna, enligt den utvärdering som gjorts, är att de hinner med mer och att de kan vara lediga när de går hem från jobbet. Det negativa som förs fram är en ovana vid att ha det så och att det då kräver mer planering.