Kritiken: "Köer ända bort till gamla brandstationen"

”Varför har man egentligen gjort så här”? Det undrar John Kleven som har tröttnat på trafiksituationen vid Drottningplan i Motala.

Trafiken en vanlig onsdageftermiddag.

Trafiken en vanlig onsdageftermiddag.

Foto: Victor Berlin

Motala2020-12-08 06:00

– Det är inte särskilt miljövänligt, det blir köer ända bort till gamla brandstationen har jag märkt, säger John Kleven som menar att det ofta kör ihop sig i trafiken vid Drottningplan.

– Problemet börjar i rondellen med bollen, med övergångstället som är precis i utfarten. Då stannar bilar när det kommer folk. Då blir det stopp. Det blir stopp ner mot gamla brandstation, i hela rondellen upp mot lasarettet. Bilar står och puttrar på tomgång och kommer knappt fram. 

John tycker att de hade varit bättre om tunneln för fotgängare (som tidigare gick under vägen) hade funnits kvar och renoverats upp.

– Man kunde satt upp ny belysning och kameror för att få lite ordning på det. Och så lade de övergångstället uppe på vägen istället, och så blev det kaos. Det står ofta still.

Som en lösning på det låga trafikflödet tycker han att kommunen borde flytta övergångstället.

– Det enklaste är att flytta det längre in. Då bör det inte bli kö i rondellen och stopp som det blir idag, säger John som tror att köerna med dess start och stopp bidrar till en dålig luftkvalitet.

– Jag tror inte att det har gjorts någon mätning på det, men de törs väl inte.

Hur kommer det sig att du tar upp detta nu?

– Det är vansinnigt att det är så mycket stopp. Det är onödigt. Man pratar så mycket miljö, och så gör man en sådan där tavla. Det rimmar så illa. Det måste vara ett flyt i trafiken, säger John Kleven.

John är inte ensam om att ha åsikter om Drottningplan. Dan Bernström som är ansvarig för gata- och parkverksamheten kan konstatera att kommunen har blivit kritiserad tidigare. Han ger svar på tal: Orsaken till att tunnlarna försvann var för att modernisera och skapa en tryggare miljö.

– Det föregick ganska mycket olägenheter där. Den typ av undanskymda utrymmen blir ofta otrygga. Det är sällan man nu vill bygga den typen av planskilda korsningar och slutna utrymmen i offentliga miljöer.

Dan förklarar att den nya genomfarten är byggd och planerad för de oskyddade trafikanterna, cyklister och fotgängare. 

– Följden blir att framkomligheten för biltrafiken inte blir lika väl tilltagen. Det är såklart att det blir skillnad när vi har haft en fyrfilig genomfart med Trafikverket som huvudman, jämfört med att ha en lokalgata där kommunen är huvudman. 

Att flytta övergångstället tycker Dan inte är någon bra idé.

– Vid cirkulationen kör bilarna som långsammast, det är där som oskyddade trafikanter säkrast korsar gatan. Fokus är säkerheten för dem.

Skulle en flytt kunna ge ett bättre flöde för trafiken?

– Sannolikt inte. Det skulle nog innebära väldigt begränsade skillnader för biltrafiken, men det skulle vara dåligt för alla andra som vill ta sig via den nybyggda Medevitullen ner mot stan. 

Kommunen har avsiktligt gjort framkomligheten svårare för att den nya bron ska vara den primära förbifarten. 

– Annars hade vi fortfarande haft en massa tung trafik centralt och ett mycket högre trafikflöde genom stan än vad vi har idag. Drottningplan ska bli en del av stadskärnan, man ska kunna röra sig där och känna sig trygg, trots att trafiken går igenom. 

– Att det kanske tar nån minut längre att åka med bil må så vara, det finns många andra positiva aspekter som folk uppskattar. 

Hur är luftkvalitén?

– Vi gör regelbundna mätningar där. Jag har inte fått några indikationer på att den skulle vara sämre än innan eller undermålig.

När folk ska gå över gatan stannar trafiken – då kan det bli köer.
När folk ska gå över gatan stannar trafiken – då kan det bli köer.
Drottningplan i Motala

Redan i början av 2000-talet fanns planer på att bygga om Drottningplan. I september 2015 inleddes arbetet som avslutades 2017. 
Det gjordes ingen tydlig budget inför projektet. Det innebar att man fick dålig överblick över kostnaderna. 2017 rapporterades att det blivit upp emot tio miljoner dyrare än beräknat, en siffra som sedan korrigerades till 6,3 miljoner kronor. Efter Drottningplan gjordes kommunens organisation för investeringsprojekt om.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!