Kommunen säger upp avtal med hemtjänstföretag

Allvarliga brister ledde till att kommunen häver avtalet med ett hemtjänstföretag ett halvår efter att verksamheten startat.

Motala kommun häver avtal med hemtjänstföretag då man anser att det finns allvarliga brister som kan innebära risk för att god och säker vård inte har kunnat säkras.

Motala kommun häver avtal med hemtjänstföretag då man anser att det finns allvarliga brister som kan innebära risk för att god och säker vård inte har kunnat säkras.

Foto: Arkivbild

Motala2022-06-03 17:00

I april gjordes en ordinarie uppföljning av avtalet mellan Motala kommun och hemtjänstföretaget A-omsorg. Det var då som brister uppdagades.

– Vi begär in underlag inför uppföljning och i samband med det såg vi att det var en del frågetecken och att det fanns brister, säger Theres Sandstedt Johanson, biträdande socialdirektör.

Bristerna gäller bland annat redovisningar av arbetstimmar då personal jobbat samtliga dagar under en månad. Ut- och inloggning hos kunder fick också kommunen att reagera, när tiden mellan två kunder varit några få sekunder trots en transportsträcka på 60–100 meter. Kommunen tar även upp brister i uppförande av genomförandeplaner och hur utökade behov av insatser hos dem som anlitar företaget sköts. Hanteringen av kundernas trygghetslarm har också påtalats. Kommunen anser att företaget strider mot gällande arbetstids- och arbetsmiljölagar då personal haft beredskap även när de är lediga.

Företaget uppger bland annat att svårigheter att rekrytera medarbetare, på grund av coronapandemin, är en orsak till att en medarbetare jobbat alla dagar i en månad. Brister i tidredovisningen beror på tekniska problem samt handhavandefel. Om trygghetslarmen skriver de att åtgärder vidtagits och att personal på annan ort används när ordinarie personal är ledig. De håller med om att det tagit oskäligt lång tid med genomförandeplaner samt att rutiner inte följts, men att det inte inneburit sämre omvårdnad.

De anser att de vidtagit nödvändiga åtgärder och att bristerna inte är så allvarliga att avtalet kan hävas. Samtidigt har de själva sagt upp avtalet med slutdatum i augusti.

Men kommunen har beslutat att häva avtalet omgående då den anser att det funnits risk för att god och säker vård för den enskilde inte kan uppfyllas.

– De startade i oktober förra året och de har haft avtal för fem omsorgstagare. Samtliga är kontaktade och de har fått möjlighet att välja en ny utförare. Från och med måndag (30 maj) är företaget inte längre en valbar hemtjänstutförare, säger Sandstedt Johanson.

– Jag vet inte hur mycket jag kan säga. Vi sa upp avtalet men de valde ändå att häva det. Vi tycker inte att det har gått rätt till. De påtalar allvarliga brister och vi känner att det inte är allvarliga brister, säger Ryan Karim, företagets vd, och tillägger att de väntar på svar från kommunen.

Företagets personal är informerad.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!