Nu har fastighetsÀgaren, NP3 fastigheter AB, tecknat hyresavtal med en ny stor kedja för butikslokalen som Plantagen lÀmnat. I början pÄ april kommer Blomsterlandet öppna pÄ BrÄstorpsomrÄdet.
Varför just Motala?
â För det första har det uppstĂ„tt ett otroligt intressant lĂ€ge. BĂ„de utifrĂ„n den fysiska lĂ€get i BrĂ„storp, med bra trafik genom Willys, Ica Maxi och fler. Ett bra lĂ€ge i ett stort handelsomrĂ„de, sĂ€ger HĂ„kan Wulff, försĂ€ljning- och marknadschef pĂ„ Blomsterlandet.
â Sedan har vi butiker i Norrköping, Linköping och Jönköping, men inte nĂ„got dĂ€remellan. Motala ligger bra till dĂ€r, bĂ„de geografiskt och som upptagningsomrĂ„de.
DÄ lokalen redan anvÀnts till samma typ av verksamhet krÀvs ingen ombyggnation och dÀrmed kan det gÄ snabbare att komma igÄng.
Tar ni Àven över en marknad som redan finns?
â Det Ă€r klart att kunderna vet att det funnits en blomsterhandel i omrĂ„det och det gör det lĂ€ttare pĂ„ sĂ€tt och vis. Samtidigt ska vi presentera Blomsterlandets koncept och erbjudande pĂ„ plats, vilket vi Ă€r övertygande om att det kommer mottas vĂ€ldigt bra av Motalaborna.
FrÄn fastighetsbolaget sÀger affÀrschef Jens Lennefeldt att de Àr vÀldigt glada för att de redan kan presentera en ny hyresgÀst.
â FĂ„r vi vĂ€lja ser vi ju gĂ€rna att det gĂ„r sĂ„ fort som möjligt med att fĂ„ en ny hyresgĂ€st. Och det kĂ€nns bra att Blomsterlandet vill satsa och tycker att det Ă€r ett bra affĂ€rslĂ€ge, sĂ€ger han.
Han kommenterar ocksÄ att det, genom att det Àr samma typ av bransch, inte behöver göras sÄ stora förÀndringar vilket ger en snabbare inflyttning och start.
Storleken pÄ lokalen Àr nÄgot större Àn vad Blomsterlandet har pÄ andra platser berÀttar Wulff.
â Det gör att vi tittar pĂ„ vilka omrĂ„den som vi har en potential att öka försĂ€ljning, sĂ€ger han och tar allt frĂ„n vĂ€xter till trĂ€dgĂ„rdstillbehör som exempel.
Hur ser ni pÄ konkurrensen i Motala?
â Det finns en konkurrent pĂ„ andra sidan stan och Ă€ven den branschöverskridande, som ICA och GranngĂ„rden. Men vi har sett att de erbjudande som vi har rullar pĂ„ bra. Vi Ă€r ocksĂ„ i en tillvĂ€xtresa dĂ€r vi försöker utveckla sortiment och liknande, sĂ€ger Wulff och ser att det finns plats pĂ„ marknaden pĂ„ ett positivt sĂ€tt.
En ny butik kommer Àven att innebÀra nya arbetstillfÀllen och han uppmanar att de som vill jobba med vÀxter och butiksförsÀljning Àr vÀlkomna att höra av sig.
â Vi hĂ„ller pĂ„ att titta pĂ„ organisationen, och Ă€r inte riktigt klara. Men 10-15 personer tror vi att det landar pĂ„, frĂ„n ledarroll till sĂ€ljare, sĂ€ger han.