Eftersom tjänster inte har tillsatts så kommer det att inom Kultur och fritid finnas ett ekonomiskt överskott. Detta kan komma att användas till att restaurera och placera ut konstnären Björn Selders "Soleruption". Kultur- och fritidschef Hannah Gruffman säger att de arbetar på hur det ska gå till och om det hinner göras i år.
– Och så är det en del upphandlingsregler också. Men vi skulle jättegärna vilja se "Soleruption" uppe igen.
När vi frågar om när ett beslut om det kan tas konstaterar hon att det inte behövs något politiskt beslut för det, det handlar mer om att se till att följa upphandlingsreglerna.
Det blir, berättar hon, dyrare än vad de trodde att återställa verket, detta då ett nytt fundament måste göras. Ett företag har räknat på det åt kommunen och vindhållfastheten kräver att man gör ett ganska stort fundament, större än tidigare uppger Hannah Gruffman.
– Att få ordning på "Soleruption" igen handlar om en miljon.
Kostnaden rör restaureringen, fundamentet och placeringen och pengarna från överskottet täcker dem säger hon.
– Men går vi över årsskiftet, då är de (pengarna, reds.anm.) ju förlorade. Så vi får se vad vi kan göra här nu.
Då vi frågar om de är säkra på att det verkligen är i ett sådant skick att det går att ordna till det konstaterar hon att det är det man får se när man sätter igång.
– Vi tror det i dagsläget men vi har inte satt smederna på att göra nånting med verket än. Så saker kan ju uppstå tyvärr.
När det gäller var verket skulle kunna hamna säger Hannah Gruffman att de ska diskutera med gata- och park-avdelningen vad som är lämpligt.
– Så vi har ingen särskild plats utsedd just nu.
"Soleruption" är ett att få konstverk som har kunnat räddas från Folkets Park. Många andra verk var i alldeles för förstört skick enligt Gruffman.
Konstnären Björn Selder är inte längre i livet.
– Han hade väldigt precisa önskemål om vilken breddgrad de här skulle sitta på. Så det får man ju också vara lite försiktig med. Och då måste vi också ha hans anhörigas tillåtelse att placera det här på en annan plats och att överhuvudtaget göra något med verket, säger hon och fortsätter:
– De har varit väldigt tillmötesgående och gett oss tillstånd att ställa det här där det passar. För de vill ju hellre att det sitter uppe än att det ligger och blir förstört nånstans för att vi inte hamnar på exakt rätt breddgrad.
Hon anser att det är ett "jättespeciellt verk".
– Det är väldigt tidstypiskt för den här typen av konst. Så det vore ju jättejätteroligt för Motala om vi fick det på plats igen.