IVO: Brister i hanteringen av personuppgifter

En enhet vid Motala lasarett skärper sina rutiner efter en anmälan om att hemliga patientuppgifter lämnats ut.

Verksamheten vid Motala lasarett skärper sina rutiner efter patientens anmälan.

Verksamheten vid Motala lasarett skärper sina rutiner efter patientens anmälan.

Foto: Anders Törnström/Arkiv

Motala2020-05-15 22:00

Enligt patienten ska någon ha ringt till en enhet vid Motala lasarett, påstått sig vara hennes anhörig och fått uppgifter från journalen upplästa. Kvinnan anmälde händelsen till Inspektionen för vård och omsorg, som nu har utrett ärendet.

Enligt myndigheten är det oklart om vårdpersonalen verkligen röjt sekretessbelagda uppgifter vid telefonsamtalet. Däremot uppdagades en annan brist: Personalen frågade inte uppringaren om denne hade samtycke från patienten att ringa. Verksamheten har nu skärpt rutinerna att alltid efterfråga och dokumentera om samtycke finns från patienten. Detta för att säkerställa att obehöriga inte ska kunna ta del av personuppgifter.  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!