Information till nyanlända viktigt

Information förebygger problem. Så tänkte fem bankchefer i Motala och sammanställde ett dokument som översatts till flera språk som har skickats till kommun och myndigheter.

För att minimera missförstånd har Marie Bergmar, chef för Swedbank i Motala Borensberg, och hennes kollegor tagit initiativ till att få ett dokument om banklivet översatt till flera språk. Den har skickats till kommun och  myndigheter.

För att minimera missförstånd har Marie Bergmar, chef för Swedbank i Motala Borensberg, och hennes kollegor tagit initiativ till att få ett dokument om banklivet översatt till flera språk. Den har skickats till kommun och myndigheter.

Foto: Sanna Torvinen

Motala2015-12-10 17:14

För att motverka bland annat penningtvätt och terrorfinansiering måste bankerna veta vilka deras kunder är och vad de kommer att använda sitt konto till. Därför ställer personalen vissa frågor och vill se en id-handling och detta gäller alla kunder; svenskar såväl som utländska.

Här uppstår det problem ibland då de nyanlända inte förstår syftet och känner sig utpekade. Allt medan kön bakom dem växer, för att inte tala om irritationen bland övriga kunder. När Marie Bergmar, chef för Swedbank i Motala och Borensberg, fick höra om detta tänkte hon att något måste göras för att underlätta för alla parter.

- Vi bankchefer i Motala träffas, sammanlagt är det fem banker, och då har vi pratat om nyanlända och frågorna som uppstått. Vi har tagit fram ett dokument som har översatts till flera språk och den har vi skickat till kommunen och Arbetsförmedlingen så att de kan dela ut till sina klienter.

I dokumentet står det bland annat om hur det fungerar i banken, vad som förväntas av kunden och varför id-handling är så viktig.

Marie Bergmar säger att dokumentet har även ett annat syfte än det rent informatoriska.

- ­Detta även i förebyggande syfte så att problem inte behöver uppstå.

Marie Bergmar pratar om bankens samhällsengagemang och att de vill öka tryggheten för alla.

- Vi måste hjälpas åt och tillsammans vill vi bidra. Vi måste hitta rutiner så att det blir bra.

- Man vill ju att orten ska fungera och att allt flyter på ett bra sätt.

sanna.torvinen@mvt.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!