Karina Margenberg blev mycket upprörd över svaret. Hon började ringa kommunen under onsdagen i förra veckan men missade telefontiden, 8.30–9.30. Efter det gick det inte att varken få kontakt eller lämna ett meddelande till någon, enligt henne.
När hon på fredagen, efter Kristi himmelfärds dag, gjorde ett nytt försök gick det heller inte att nå någon personal eftersom alla var lediga, enligt växeln.
– Det här är inte ok, de måste se över sin organisation, säger Karina om socialkontorets rutiner.
Hennes mamma hade nyligen kommit hem ifrån sjukhuset och fått beviljad tillsyn av hemtjänst två gånger om dagen. Snabbt märkte båda att det inte räckte. Mamman blev orolig och dessutom uteblev besöket en kväll under förra veckan, enligt Karina. När hon försökte ringa hemtjänsten fick hon ett automatiskt svar att telefonsvararen var full, sedan kopplades samtalet bort.
Hon poängterar att hon inte är missnöjd med vårdgivaren, att personalen gör vad de kan, men de får inte själva ta beslut om en utökad servicetid till mamman, menar Karina, utan det måste ske genom en handläggare på kommunen.
– Tanken är väl inte att min mamma ska behöva larma flera gånger om dagen bara för att kommunen inte har god tillgänglighet?
Ulrica Abrahamsson, chef för enheten vuxna och äldre, säger till tidningen att servicegarantin innefattar en timmes telefontid om dagen. Om en kund akut behöver utökad hjälp i samband med att det är helg och handläggare inte finns på plats, kan de vända sig till hemtjänsten. De har befogenhet att utöka insatserna i hemmet.
– De meddelar därefter handläggare om dessa kvarstår efter två veckor, under förutsättning att kunden har ett beslut sedan tidigare och även har valt utförare, säger hon.
Varför Karina Margenberg aldrig fick prata med någon handläggare förra fredagen är oklart och olyckligt, enligt Abrahamsson. Enligt henne var växeln informerad om att socialkontoret var bemannat, trots klämdag.
Hon säger också att man som kund kan be att få lämna ett meddelande till kontorets assistenter utanför telefontiden. Handläggarna lämnar också alltid ut visitkort till sina kunder där man kan söka personal via mail.