Samarbetet gynnar elever och handeln

Vad ska man göra för att få fler att handla i centrum? Anordna saker som skapar mervärde kan vara en nyckel, tror Pontus Kotomaa Fransson på Försäljnings- och serviceprogrammet – så som ett trend-event.

Viktoria Vranjes och Pontus Kotomaa Fransson fixar med några av de smycken de ska visa upp.

Viktoria Vranjes och Pontus Kotomaa Fransson fixar med några av de smycken de ska visa upp.

Foto: Victor Berlin

Motala2023-03-25 17:25

Klockan har lagom passerat halvt 12. På nederplan inne i Gallerian i Motala håller elever och lärare från Försäljnings- och serviceprogrammet på att förbereda skyltdockor och skyltmaterial. Idag ska de hålla i ett trend-event. De ska visar vårens nyheter, hålla en modevisning och bjuda på snacks och alkoholfritt bubbel. Därtill är det planerat för "kvittojakt", en slags utlottning där de som handlar har möjlighet att vinna pris. 

Projektet är ett samarbete med Gallerian.  

– Vi fick en förfrågan om vi ville hjälpa till och göra lite uppdrag för att dra folk till stan och få fler att komma hit, gynna handeln i Motala. Vi kände att det stämmer överens med det vi gör, säger Elin Printzel, lärare på Försäljnings- och serviceprogrammet. 

För ungefär en månad sen gick uppdraget till eleverna som läser första året på programmet. Pontus Kotomaa Fransson är en av dem som jobbat med projektet.  

– Det har varit mycket planera, och se till att vi får det fungerande, säger han.  

Han tycker att det är kul att få jobba med ett projekt som tar sig utanför skolans väggar. 

– Det är en rolig grej att få göra när man går ett sånt här praktiskt program. Att faktiskt komma ut i arbetslivet och inte bara läsa om det.  

Hur tycker du att Motala centrum är idag? 

– Det är bra fortfarande. Det finns butiker. Problemet är väl att folk handlar mer och mer online, säger Pontus.  

Han tror att event, likt detta, kan vare ett sätt att locka kunder till fysiska butiker, då det sker någonting mer och skapar ett mervärde.  

– Lite shopper entertainment. Du kommer hit för att handla, men det finns också grejer att se och göra. Än att bara gå in på nätet och bara trycka hem grejer. 

Enligt läraren Susanne Walldenheid är den här typen av projekt perfekt för deras elever.

– Det går så spot on våra kurser, säger hon.  

Elin är inne på samma spår:  

– Vi ska prata om vad det är för vårtrender, hur visar vi upp det på bästa sätt? Det faller in i praktisk marknadsföring som de läser till exempel, säger hon.  

Att prata och berätta för folk är också viktigt att lära sig. 

– De går i årskurs ett och behöver tillfällen att få göra det praktiskt.  

Skolan ska genomföra fler event på Gallerian i år, nästa gång blir i påsk.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!