Först i länet med nya satsningen

Motala kommun blir först i länet med en ny elbussdepå. Under onsdagen togs det första spadtaget.

Marcus Landenmark, Connect bus, Ann-Sofie Törnqvist, Östgötatrafiken, Horiye Nyhlén, Motala kommun, Nils-Eric Dålse (SD), Motala kommun, Annette Olsson, Region Östergötland och Mark Henriksson (M), Motala kommun, tog det symboliska spadtaget.

Marcus Landenmark, Connect bus, Ann-Sofie Törnqvist, Östgötatrafiken, Horiye Nyhlén, Motala kommun, Nils-Eric Dålse (SD), Motala kommun, Annette Olsson, Region Östergötland och Mark Henriksson (M), Motala kommun, tog det symboliska spadtaget.

Foto: Victor Berlin

Motala2023-12-20 16:45

Med på spadtaget fanns representanter från kommunen, Region Östergötland, Östgötatrafiken och deras trafikoperatör; Connect bus. Horiye Nyhlén, byggingenjör och projektledare som har drivit projektet sedan 2021 tycker att det känns väldigt bra.

– Det är jättespännande entreprenad och projekt. För min del har det här varit en milstolpe med spadtaget idag, säger hon. 

Arbetet på kommunens område inne på Delfinvägen, där depån kommer att ligga, är redan igång. Kommunen blir först i länet – och bland de första kommunerna i landet – att ha en elbussdepå för den allmänna kollektivtrafiken. Som vi tidigare berättat ska Östgötatrafiken börja köra elbussar i Motala nästa sommar. Tanken är att dessa ska laddas här.

Allt som allt ska den nya depån vara klar under 2025. Markarbetet har påbörjats, likaså arbetet att anlägga en transformatorstation inne på området. Det blir 32 laddplatser, dessa ska vara klara till sommaren. Det finns även option på att göra ytterligare tio. 

Inne på området ska det även uppföras en byggnad som kommer inrymma verkstad för bussarna, tvätthall och kontor. Detta beräknas bli klart först året därpå, berättar Horiye Nyhlén. 

För att kunna ladda bussarna kommer det att gå åt en hel del energi. Effekten som krävs finns inte på området idag. Därför kommer Vattenfall dra en starkströmslina, som ska kunna leverera två megawatt, från rondellen vid macken till transformatorstationen på platsen.

undefined
Skiss över hur området kommer att se ut när det är klart. Laddplatser för bussarna till vänster och en ny byggnad åt Östgötatrafiken till höger. I den ska det finnas verkstad, tvätthall och kontor.

Motala kommun har skrivit avtal med Östgötatrafiken som ska hyra marken i 30 år.

Vad betyder det för Östgötatrafiken att få helelektrifierat i Motala?

– Det styr väldigt mycket mot våra mål. Vi ska jobba mot en lägre energiförbrukning i stadstrafiken och en minskad klimatpåverkan i den allmänna kollektivtrafiken totalt. Vi är väldigt tidiga med att ha både regiontrafik och stadstrafik på el, säger Ann-Sofie Törnqvist, tillförordnad trafikchef, Östgötatrafiken. 

Mark Henriksson (M), kommunstyrelsens ordförande, menar att satsningen öppnar många möjligheter och att hela området kan utvecklas.

– Vi har planer på att bygga ut och göra om här nere. Vi bygger in en elkapacitet som gör att när vi själva sen kommer gå vidare i den kommunala omställningen har vi redan krattat manegen för att elförsörjning finns in i området. Det tror jag är bra. Elektrifiering är någonting som alla kommuner verkar mot, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!