Efter munskyddsstoppet: han köpte egna till personalen

Lars Brunberg reagerade på att hemtjänsten inte får munskydd att ha när de hjälper hans fru. Nu agerar han själv och har köpt hem skyddsmaterial.

"Det är galet att hemtjänsten inte får ha munskydd", det menar Lars Brunberg.

"Det är galet att hemtjänsten inte får ha munskydd", det menar Lars Brunberg.

Foto: Victor Berlin

Motala2020-11-18 12:10

Lars Brunberg och hans hustru får insatser av hemtjänsten i Motala kommun. Han är en av de som reagerat på att personalen inte bär munskydd eller visir.

– Jag har själv jobbat i sterilrum och jag vet hur man lätt kan kontaminera ett helt rum genom att klä sig fel, säger han.

Han är inte särskilt orolig för sig själv eftersom den hjälp han behöver innebär att personalen någorlunda kan hålla avstånd. Men hans fru behöver mer och närmare insatser.

– Jag vet att personalen gör sitt yttersta för att inget ska hända, men man tvingar dem att balansera på en knivsegg, säger han och fortsätter:

– Jag har köpt hem egna munskydd som jag tänker be personalen använda. Men det är bara tio stycken i förpackningen så det kommer ju krävas att jag köper hem fler.

Vad tänker du om att du som hemtjänstkund måste köpa in egen skyddutrustning?

– Det är helt fel, men kommunen gör ju det inte. Och det är inte hemtjänstpersonalen som bromsar, det här kommer högre uppifrån, säger Lars Brunberg.

När han var på sjukhus nyligen reagerade även läkaren där på informationen att hemtjänsten inte hade munskydd eller visir.

– Hemtjänsten träffar mycket folk och att inte ens försöka skydda dem och oss kunder känns helt galet, säger han.

På sin hemsida motiverar kommunen beslutet med att engångsskydd kan öka smittspridningen, vad tänker du om det?

– Det kan det, om man använder dem för länge eller på fel sätt. Men då kan man ju använda visir istället, resonerar Lars Brunberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!