Det var förra hösten som Per Olsson köpte fastigheten. Initialt hade han inga konkreta planer för det gamla huset men efter att en restaurangägare visat intresse att hyra bottenvåningen fortskred planerna i den andan.
I bygglovsansökan bad Olsson om att få ändra användningsområde, från föreningslokal till restaurang. Han ansökte också om att få ändra två entrédörrar till två pardörrar, liknande dem som huset ursprungligen hade när det byggdes år 1873. Planerna innefattade även ljussättning med armaturer på väggen samt i marken för att lysa upp fasaden.
Men Bygglovenheten sade tidigt nej. Redan vid en första genomgång av ärendet konstaterades att bygglov inte kan beviljas eftersom "åtgärden strider mot gällande planbestämmelser". Fastigheten ligger helt enkelt för nära järnvägen. Det framgår av svaret att det får finnas småbutiker, resebyråer och liknande som ger service åt resenärer men, "den gamla stationsbyggnaden har i dag ingen koppling till järnvägstrafiken vilket innebär att bygglov inte kan beviljas för en restaurang".
Per Olsson har svårt att förstå beslutet sett till att det finns ett bevarandekrav på byggnaden.
"Då tycker jag också att det måste få finnas en verksamhet i huset. Byggnader som står tomma förfaller och förstörs. Sedan är det ju inte ovanligt att järnvägsstationer också brukar innehålla serveringar", har han tidigare sagt.
På frågan hur han resonerade att investera i en gammal, sliten fastighet med rivningsförbud svarar han:
– Du menar ett galet högriskprojekt? Jag var medveten om riskerna men man vet inte förrän beslutet är fattat. Provar man inte får man inte svar.
Samtidigt hade han hoppats på en annan utgång.
– De hade chansen att få en ganska vacker plats utan kostnad för kommunen och ett gångstråk mot järnvägen upplyst. Ett ställe för människor att vistas på. Nu är det en ganska sorglig plats, säger Per Olsson som kommer att överklaga beslutet till länsstyrelsen.
Fastigheten är Q-märkt, men vad göra om man inte får röra?
– Det är ett jättebekymmer. Det är det första jag brukar säga när man köper en fastighet, vad får man göra med den här? Vad finns det för restriktioner? Det är jättetråkigt men vi kan inte springa emot lagstiftningen hur som helst. Sedan kan vi tycka att den är fel, men det är en annan sak och då är det uppåt vi måste trycka på, mot lagstiftarna i hela Östergötland, säger Caroline Unéus (M) ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
I ett underlag som Per Olsson fått från bygglovsenheten står det att den gamla stationsbyggnaden inte har någon koppling till järnvägstrafiken i dag. Om han i sin ansökan skrivit att han vill baka pizza till väntande tågresenärer, hade det gjort någon skillnad?
– Det kan jag inte svara på. Om man tittar på det här är det så att fastigheten ligger fyra meter ifrån spåret där det går tung godstrafik. Det ligger fel för honom och han är informerad om det.
Är det värt att driva frågan vidare?
– Det är väl upp till fastighetsägaren att göra den bedömningen.
Men tycker du att Per Olssons tanke är god, att vilja göra i ordning byggnad och promenadstråk med belysning för Motalaborna?
– Ja. Den är hur god som helst. Men det går inte enligt lagstiftningen. Det är kanon om man kan få igång gamla hus, men så kan det vara fel bokstäver på dem. Vi sitter också bakbundna, vi nämndledamöter och kan inte göra någonting, säger Caroline Unéus.