Läget har länge varit pressat på socialkontoret i Motala. Man har haft en hög belastning med mycket ärenden, samtidigt som det har varit svårt att hitta personal. Ännu tuffare har det blivit i och med flyktingsituationen då verksamheten till och med fick anmäla sig själva för att man inte hann med att handlägga alla ärenden.
Men nu kommer positiva besked för verksamheten. En undersökning som Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, gjort med de personer som i olika ärenden kommer i kontakt med socialkontoret ger personalen toppbetyg.
– De har fått väldigt höga värden över lag. Visst finns det delar som man behöver jobba mer med, men över lag är det väldigt gott betyg, säger socialnämndens ordförande Anne-Lie Liljedahl (S).
I enkäten har man bland annat tittat på hur nöjd de berörda är med handläggningen och med det bemötande som man har fått.
– Jag är oerhört glad för det här beskedet. Vi håller hög kvalitet och tillgängligheten är bra. Det här är ett toppebetyg för personalen och extra roligt när de har haft det så tufft. Jag är jättestolt, säger Anne-Lie Liljedahl.