Team Sportia-hallen förvandlades på tisdagen till marknadsplats när Ung Företagsamhet i Östergötland för första gången anordnade regional mässa i Motala. 188 UF-företag, eller 700 gymnasieelever, fanns på plats för att ställa ut, visa upp och sälja sina varor och tjänster till besökarna som strömmade in i lokalen.
– Vi räknar med minst 4 000 besökare, många från skolor men också allmänhet. Här möter de ett hav av engagemang, driv, kreativitet och glädje, säger Malin Ljung på Ung Företagsamhet i Östergötland.
Efter tio år inom den ideella organisationen har hon sett trender komma och gå.
– Vi har lämnat eran av mobilskal bakom oss och ser nu en hälsotrend och mycket mode bland nya UF-företag.
Allan Holmberg från Vadstena är en av dem. Tillsammans med en kompis på Kungshögaskolan i Mjölby startade han i höstas ett företag som säljer kostymflugor. Anledningen är enkel, förklarar han:
– Vi tycker att det är snyggt med kostymflugor och vill att fler ska ha det på sig, säger han.
Men att driva företag är inte alltid det enklaste. Det kan Isabella Christoffersen och Saga Johansson Rahm, i den intilliggande montern intyga. De står bakom UF-företaget Miss Green som säljer krukväxter.
– Det är både kul och jobbigt. Roligast är att vara på mässa och träffa kunder. Svårast är att ta hand om ekonomin, säger Isabella Christoffersen.
UF-företaget Generationsutbytet från Kunskapsgymnasiet i Norrköping har satsat på hälsa och välmående med en tydlig målgrupp.
– Vi vill ge lycka till äldre människor genom att vara ett komplement till hemtjänsten. Vi står för den sociala biten, åker hem till dem och tar en fika, promenerar, handlar eller vad de vill, säger Oskar Ahlén.
Responsen har varit god och hittills har företaget gjort tio hembesök.
– Det har blivit lite gardinuppsättning och hjälp med mobiltelefonen. Vi har fått ett superbra bemötande, säger Oskar Ahlén.