Linje 301 föreslås få ungefär sträckning som idag, bortsett från att den slinga som i dag körs i Västra Lund tas bort. Det medför att hållplats Norra Lundsgatan slutar trafikeras, eftersom den ligger på slingan. Vändning av bussen, innan den körs tillbaka mot stationen, föreslås framöver ske på den vändslinga som finns vid biogasmacken vid reningsverket, strax norr om hållplats Karlsunds skola (som också får ett nytt läge, med avstigning i ena riktningen och påstigning i andra).
Halvtimmestrafik föreslås under vardagsmorgnar och eftermiddagar, medan timmestrafik föreslås övrig tid fram till cirka 24. Fredagar och lördagar föreslås trafik fram till cirka 03. Sträckan mellan Väster och hållplats Myntgatan får kvartstrafik i högtrafik och halvtimmestrafik övrig tid, eftersom både linje 301 och 302 trafikerar områdena.
Linje 302 får en ny sträckning i norra Motala, via Norra Bergsätter till Bråstorp. Trafiken i Marieberg och Södra Bergsätter försvinner. Servicelinje 312 erbjuds även fortsättningsvis.
Hållplatserna Gullvivegatan, Violgatan och Mariebergs gård i Marieberg samt Sandkullsvägen, Bergborraregatan och Bergtallsgatan i Södra Bergsätter trafikeras därför inte i fortsättningen. Hållplats Torvmossen, som i dag trafikeras av linje 302, trafikeras i stället av linje 304.
Under vardagar föreslås halvtimmestrafik under morgon och eftermiddag, medan timmestrafik föreslås övrig tid fram till cirka 24. Sträckan mellan Väster och hållplats Myntgatan skulle få kvartstrafik i högtrafik och halvtimmestrafik övrig tid.
Linje 303 kortas något i norr enligt förslaget och får en ny linjedragning i Bråstorp. I dag är Bråstorp Västra sluthållpats för linje 303, men enligt förslaget blir Sandåsvägen sluthållplats i stället. Det leder också till att hållplats Vänortsvägen inte får någon trafikering i fortsättningen. Linje 303 ska i sådana fall, för att vända och reglera tid, använda den vändslinga som finns vid Carlsunds utbildningscentrum.
Halvtimmestrafik under vardagar, mellan klockan 05 och 24, föreslås. Även på helgerna föreslås halvtimmestrafik hela dagen, men med start något senare på morgonen. Fredags- och lördagsnätter fram till cirka 03 föreslås timmestrafik.
Linje 304 får störst förändring jämfört med i dag. Den ska enligt förslaget fungera som en förstärkning till linje 305 och 303. Skillnaden jämfört med 305:an blir att Torvmossen är sluthållplats i norr, vilken inte trafikeras av linje 305. Skillnaderna jämfört med 303:an blir att linjen får Smedgrundsvägen som sluthållplats. Linjen trafikerar också hållplatsen Strandvägen, vilken inte heller trafikeras av 303:an. I övrigt blir sträckningen söder om Motala ström identisk för linje 303 och 304.
Halvtimmestrafik föreslås, men enbart i högtrafik. Det blir dock kvartstrafik i 303:ans och 305:ans gemensamma linjesträckningar.
Linje 305 får vissa förändringar norr om centrum, där linjen rätas ut. Den åker inte längre in vid Lasarettets entré eller i Bergsätter och Torvmossen. Turen upp på Ekön försvinner också.
Mellan 05 och 24 föreslås halvtimmestrafik på vardagarna. Även på helgerna föreslås halvtimmestrafik hela dagen, men med start något senare på morgonen. Fredags- och lördagsnätter fram till cirka 03 föreslås timmestrafik.
Trafik- och samhällsplaneringsnämnden fattar beslut om de föreslagna förändringarna den 12 oktober. Förändringarna träder i sådana fall i kraft till sommaren 2024.