Förskolebarn fick egna lärplattor

Isabelle Månsson Ringström gillar sitt nya verktyg.

Isabelle Månsson Ringström gillar sitt nya verktyg.

Foto: Per Carlsson

Motala2015-09-27 14:22

Lite stämning av julafton råder i förskoleklass Röd på Vätternskolan när läraren Maria Ulfbecker öppnar en oansenlig brun låda.

Innehållet är desto mer spännande, ska det visa sig. Och så blir det utdelning. Alla sexåringarna får varsin padda, en skinande ny I-pad, som i dessa pedagogiska sammanhang kallas lärplattor.

Denna fredagseftermiddag får barnen stifta en första bekanskap med plattorna. Titta och känna. Lärare nummer två, Ann Oswaldsson, manar till försiktighet och alla i klassen är införstådda med det.

På Vätternskolan i Motala har sex klasser fått lärplattor hittills, innan det blev förskoleklassernas tur: två tvåor och lika många av respektive treor och fyror.

– Nästa år blir det sexornas tur, berättar Henrik Jakobsson, elevassistent och ansvarig för införskaffande och utdelande av plattorna.

Ännu får barnen bara använda plattorna i klassrummet. De får tas hem längre fram, när avtal är påskrivna av föräldrarna.

Plattorna har grundprogram och ska till att börja med användas som skrivverktyg och för enklare pedagogik på förskolenivå. Appar kommer att beställas när det visar sig vilka ytterligare behov som finns.

– Lärarna har fått en introduktion genom att de har haft tillgång till egna plattor, och det kommer att ordnas fortbildning, säger Henrik Jakobsson.

Ett av barnen i förskoleklass Röd frågar förstås hur man laddar hem spel. Men det går inte, plattorna är låsta.

Denna eftermiddag för barnen i förskoleklass Röd börja med att ta bilder av sig själva, och det är inga svårigheter för dem att klara av det.

– Jag har en sån här hemma, nästan, säger Isak Brask och knappar vant på sitt nya verktyg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om