Företagets målsättning: Växa med 10 procent per år.

VIMAB utsågs till "Årets Motalaföretag" under fjolåret. Ventilspecialisterna tycker att det är ett kvitto på att man har lyckats.

Foto: Anders Törnström

Motala2019-03-14 22:00

Företaget jobbar huvudsakligen med ventilservice. Huvudkontoret ligger på Björnvägen i Motala.

– Det finns ju ventiler överallt. Sedan är vi oberoende av fabrikat – så vi är breda på det sättet, säger vd:n Christer Larsson.

– Det krävs mycket för att vi ska kunna vara så breda. Ibland köper man ju maskiner som bara används någon gång om året, tillägger han.

Sedan har man också filialer i Perstorp, Söderhamn, Stenungsund och Stockholm.

– Majoriteten av jobben gör vi ute hos kunderna. Faktum är att vi är tvungna att sprida ut oss för att komma närmare våra kunder.

Christer Larsson började jobba i branschen redan när han var 14 år gammal:

– Min morfar och min pappa jobbade också i den här branschen – så jag hakade på honom, säger han.

Firman grundades för 33 år sedan. Inledningsvis bedrevs verksamheten i ett dubbelgarage på Norra Herrgårdsgatan.

– Det var jag som grundade företaget för länge sedan. Jag har aldrig gjort någonting annat än det här, säger Christer Larsson.

VIMAB utsågs också till Årets Motalaföretag under fjolåret. Det är ett kvitto på att man har lyckats, menar företags-vd:n.

– Det är någonting som vi har strävat efter. Det känns som att vi har satt Motala på kartan.

Vad har priset betytt för er?

– Det visar att vi är en seriös aktör. Jag tror att våra anställda känner en stolthet kring det.

Priset bestod av ett utbildningsstipendium på 20 000 kronor och en miniatyr av Baltzar von Platen-statyn.

– Jag tyckte att statyn var frän. Det verkar också som att kunderna tyckte det, säger Christer Larsson.

Snart lär man också behöva anställa nya medarbetare. Motalaföretaget vittnar dock om svårigheter kring att hitta personal med rätt kompetens.

– Vi har testat lite olika vägar genom åren – men det är svårt att hitta rätt folk.

Hur ser ni annars på näringslivet i stan?

– Det är svårt att svara på eftersom vi lever i vår egna värld. Lalandia-projektet är ju dock väldigt spännande. Det finns verkligen outnyttjad potential i Varamon. Egentligen borde det vara som Båstad eller Tylösand. Därför tror jag att Lalandia kommer betyda jättemycket för stan, säger Christer Larsson.

Vad tror du om framtiden i er bransch?

– Jag ser positivt på framtiden. Tanken är att vi ska bredda produktsortimentet – och det skulle innebära mycket för oss.

– I så fall skulle vi kunna göra flera nyanställningar. Vår målsättning är att växa med tio procent – årligen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!