Lördagen blev en riktig familjedag på Motala Expo. I mässans lekhörna fanns fiskdamm, hinderbana och pysselbord. Åttaåriga Chelsea Hovlund fick en ansiktsmålning av Frida Friman, som går barn- och fritidsprogrammet på Carlsund utbildningscentrum.
Fullbokat och välbesökt. När Vätternrundan arena öppnade på lördagsförmiddagen var det många som redan stod i kö utanför. 124 utställare fanns på plats både i och utanför mässhallen. Under dagen bjöds det på allt från författarbesök och prisutdelningar till olika familjeaktiviteter.
Motala blåsorkester välkomnade besökarna till mässan. När portarna öppnade klockan tio stod många redan i kö utanför Vätternrundan arena.
Deckarförfattaren och Motalabon Emelie Schepp var Årets gäst på Motala Expo. Under lördagen träffade hon sina läsare och signerade böcker. Ing-Marie Johansson köpte jubileumsutgåvan av ”Märkta för livet”.
Sakis Karagias, projektledare på Motala Expo, är nöjd. När mässan började lida mot sitt slut visade siffrorna på cirka 6 000 besökare. "Det är helt fantastiskt. Förra året var det 5 000 besökare", säger han och tillägger att det är ett kvitto på att Motala Expo är en uppskattad och viktig mötesplats.
Gårdsbutiken UF utsågs till Årets UF-företag. Affärsidén är att ta vara på äpplen och göra must. Nu säljer företaget även ägg. Emilia Svanberg och Elina Henricsson tog emot priset på scen. De driver verksamheten tillsammans med Emma Orrenius och Felicia Dahl.
Priset för Årets monter gick till Wilzéns, vars tävling med hammare och spik lockade många besökare under mässdagarna. Företagets Rasmus Gehlin visade hur det skulle gå till.
Svart bröd blev en snackis på mässan. Pauline Neujd från Ica Maxi bjöd på baguette med aktivt kol, ett svart pulver som utvinns från till exempel bambu. "Det här är någonting nytt, en konversationsstartare", säger hon.
Alla utställare befann sig inte inne i Vätternrundan arena. Assistancekåren stod vid Carlsund utbildningscentrum och visade upp sin verksamhet. Hugo Hietasaari och Ville Strand testkörde företagets fordon modell mindre.
Det var djuriskt vid Svensk Fastighetsförmedling, som hade tagit med sig två maskotar till mässan. I montern kunde mässans yngre besökare bland annat rita sitt drömhus.