Sandra Eriksson är på väg in i biblioteket. Hon tror att både förskolor med stor utomhusyta, och de med mindre, kan fungera väl. Det hänger på pedagogerna.
– Du kan ha en mindre yta och ändå ha en bra kvalitet i förskolan. Eller ha större – det är inte alltid det ger bättre kvalitet för det. Det handlar om hur du är som pedagog och använder ytorna.
Hon lyfter att alla barn får mer yta både ute och inne om barngrupperna är uppdelade, att vissa är ute och andra inne.
Sara Bom är på promenad och passerar på torget i centrum.
Är det viktigt att det finns mycket yta utomhus på förskolan?
– Ja det tycker jag, så att barnen känner att de kan springa omkring och att de har plats. Ibland kan alla avdelningar vara ute samtidigt, då är det klart att de behöver utrymme.
Hur stort behövs det?
– Jag tycker att barn ska ha utrymme. Jätteviktigt, snåla inte med det. De har spring i benen. Sen har de gungställningar på förskolor, då tar det mycket plats av uteleken. Då har de inte så mycket kvar att röra sig på.
Ingela Corander, leker med barnbarnen i stadsparken. När hennes barn var små hade hon dem på förskola.
Då, funderade du över ytan de hade utomhus?
– Nej faktiskt inte. De här barnen är på en väldigt bra förskola och är ute mycket och leker. Det kan inte vara för stora ytor heller, det är inte så lätt att hålla reda på dem då, säger hon.