Glada tongångar efter gott betyg för kommunens tjänster

Brandskydd, bygglov och livsmedelstillsyn. Det är verksamheter som invånarna tycker fungerar väl. Resultaten i en ny undersökning glädje de ansvariga.Glada tongångar efter gott betyg för kommunens tjänster

Caroline Unéus (M) glädjs åt höga betyg för livsmedelstillsyn, brandskydd och bygglovshanteringen.

Caroline Unéus (M) glädjs åt höga betyg för livsmedelstillsyn, brandskydd och bygglovshanteringen.

Foto: Mostphotos, MVT arkiv

Motala2021-05-14 06:00

Hösten 2020 beslutade den nya samhällsbyggnadsnämnden om en nystart. Tjänstemän och politiker enades om ett nytt ökat fokus på deras kunder; invånarna och företagen i Motala kommun. Man skulle fokusera på lösningar, det skulle inte krånglas till i onödan och arbetet skulle präglas av prestigelöshet.

– Vi kan se att det här arbetet har burit väldigt bra frukt, säger förvaltningschef Pedro Gustafsson.

Nyligen presenterades en stor undersökning där invånare, föreningar och företag i olika kommuner fått betygsätta servicen från kommunen. Flera verksamheter som hör till samhällsbyggnadsnämnden berörs. Och betygen är generellt höga. Brandskydd, bygglov, markupplåtelse och livsmedelstillsynen ligger alla jämförbart med riket – eller bra mycket bättre. Den enda verksamheten som ligger under rikssnittet är miljö- och hälsoskydd.

– Det här visar verkligen att vi är på väg åt rätt håll. Det här ser jättebra ut, säger ordförande Caroline Unéus (M).

Nu ska verksamheterna analysera resultaten för att se vad de ska göra mer av och vad som behöver förändras.

– Det vi förändrar nu är också att vi ska bevaka de här frågorna mer och verkligen arbeta med det. Varje enhet ska välja ut vilka frågor som de ska fokusera på i år, säger Pedro Gustafsson.

Har ni någon målbild för nästa års mätning?

– Jag vågar inte sätta några siffror, men målet är att hela tiden bli bättre, säger Caroline Unéus.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!