Behovsutredningen visar att Motala kommuns miljö- och hälsoskyddsenhet behöver cirka 24,4 tjänster för verksamheten år 2017, men för 2017 beräknas det bara finnas 16,5 tjänster totalt vid enheten.
Resursbristen innebär att verksamheten inte kommer att kunna uppnå de anspråk som kan ställas. Enheten kommer under året huvudsakligen utföra basverksamhet såsom att hantera inkomna klagomålsärenden, remisser, grundläggande rådgivning och övriga inkomna ärenden. Därtill kommer prioriterade områden såsom tillsynsbesök, att bistå räddningstjänsten vid olyckor och viss miljöbevakning.
Sett till behovet har enheten länge saknat personal.
– Det är inget nytt. Det är så här vi haft det, säger plan- och miljönämndens ordförande Marianne Walter (S).
Alla kommuner ska göra en behovsutredning och för Motala kommuns del visar den att man egentligen skulle behöva motsvarande knappt åtta heltidstjänster till på miljö- och hälsoskyddsenheten. Utifrån rådande läge innehåller tillsynsplanen för 2017 huvudsakligen basverksamhet baserat på 16,5 heltidstjänster.