När ePARK ändrade sina användare av företagets parkeringsapp valde de att informera sina kunder via pushnotiser i appen, något som inte nått fram till alla användare. När vi ringer upp vd Jan-Olof Andersson påtalar han också att företaget har skickat ut informationen om förändringen vid ett flertal tillfällen till de användare som berörs av förändringen.
– Majoriteten av våra användare påverkas inte av det här. Utan det är bara de som inte har verifierat sig som får de här notiserna, säger Jan-Olof Andersson.
Andersson lyfter att en förklaring till att även de som berörs av förändringen inte fått upp någon notis när de startat appen kan vara att kunderna kan behöva uppdatera sin app.
– Vi har lagt in en programvaruuppdatering i appen att den ska pusha en pop-up i samband med att kunden parkerar. Men om du som användare inte uppdaterat till den här versionen utan har den gamla, då kan det bli ett problem. Därför brukar vi uppmana om att man alltid ska försöka hålla sig uppdaterad med den senaste versionen. Att uppdatera när systemet vill att man ska göra det, säger Andersson.
Varför har ni inte mejlat ut informationen till era kunder?
– Eftersom förändringen enbart påverkar användare utan fullständig verifiering valde vi pushnotiser och pop-up-banners för att för att direkt nå rätt målgrupp. Vi saknar uppgifter som mailadresser till majoriteten av de kunder som valt att inte verifiera sig. Så en av tankarna med att få fler att verifiera sig är att vi ska få lättare att kommunicera med användarna, säger Andersson.
Han fortsätter:
– Det är ju ingen som vill lura någon eller något sådant. Men det är problem med kommunikation och speciellt med de användarna som inte är registrerade.
Vad finns det fler för skäl till de förändrade användarvillkoren?
– Det finns tre huvudsakliga anledningar. Förbättrad säkerhet, för genom Bankid-verifiering så minskar vi risken för identitetskapning och användning av bilmålvakter. Effektivare administration eftersom overifierade konton kräver mer manuellt arbete. Minskad kreditrisk för vi behöver kunna identifiera användare för att minimera risken vid uteblivna betalningar.
Vad säger du till dem som tycker det här var krångligt?
– Till att börja med skulle jag välkomna dem att höra av sig till vår kundtjänst. De har öppet mellan 08.00 och 18.00 och kan hjälpa om man är osäker på om man är registrerad eller inte. Eller hur man ska registrera sig.