Efter distansundervisningen: Så blev gymnasiebetygen

Inför studenten fanns en oro för att betygen skulle ha försämrats för gymnasietreorna. Preliminär statistik visar dock att så inte verkar vara fallet.

Gymnasieeleverna i Motala fick betyg i paritet med föregående år, trots en oro för att resultaten skulle ha sjunkit.

Gymnasieeleverna i Motala fick betyg i paritet med föregående år, trots en oro för att resultaten skulle ha sjunkit.

Foto: Mostphotos

Motala2021-07-05 08:00

Eleverna som i år lämnade årskurs 3 på gymnasiet har läst halva sin gymnasietid på distans på grund av pandemin. Det skapade en oro hos Platengymnasiets rektorer om att resultaten skulle ha påverkats. Preliminär statistik tyder dock på att läget inte blev så allvarligt som man befarat.

– Resultatet ser ändå stabilt ut. Man ligger i paritet med förra året, säger utvecklingschef Cecilia Cassenius.

Hon påpekar dock att de siffror som man har nu inkluderar både de elever som läst gymnasiet på tre respektive fyra år.

– Det är imponerande hur lärare, elever och övrig personal kämpat på trots den rejäla motvind man haft i form av pandemin. Det hade varit intressant att se hur de insatserna hade fallit ut om vi hade haft ett vanligt år utan corona och distansundervisning. Hade vi då istället haft en uppåtgående trend gällande resultaten?, undrar bildningschef Per-Arne Sterner.

Han är dock glad att oron över betygen inte besannats. Samtidigt menar han att det stabila resultaten kan kopplas till de förändringar i gymnasieorganisationen som också pågår.

– Förändringarna är på väg att få full effekt, säger han.

Samtidigt ser man framtida utmaningar. Resultaten för årskurs 1 och 2 är ännu inte klara, men eftersom skolorna lagt extra fokus på årskurs 3 inför deras examen känner de ansvariga att man nu behöver se vilka insatser som behövs för ettor och tvåor.

– De har ju också läst mycket på distans, säger Per-Arne Sterner.

Karta: Carlsund Utbildningscentrum
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!