Det händer med de instängda paketen på Ekön

Efter branden i lokalen bredvid har det inte gått att hämta ut sina paket från postskåpen inne på Östenssons Ekön.

Pakteten som delats ut av Budbee, Bring och Instabox kommer skickas tillbaka till butikerna.

Pakteten som delats ut av Budbee, Bring och Instabox kommer skickas tillbaka till butikerna.

Foto: Sofia Axelsson

Motala2022-11-18 19:00

Östenssons har haft sin butik stängd på grund av den starka röklukten som spridit sig in i lokalerna. Därför har flera Motalabor inte heller haft någon möjlighet att hämta ut sina paket. Just nu ligger nämligen flera av dem inlåsta i paketskåp inne i den stängda matbutiken.

– Vi på Östenssons sköter inte skåpen så vi kan inte öppna upp dem och skicka iväg. Företagen sköter det helt själva, säger Östenssons vd Anders Lindblom.

Bring skriver i ett mejl att man har omdirigerat sina paket som var på väg till Ekön. De kollin som låg på hyllorna på Ekön hämtades under onsdagen och har skickats tillbaka till nätbutikerna då det finns risk för rökskador. Enligt Bring är det nu nätbutikerna som avgör om ett nytt paket ska skickas ut.

Budbee svarar också i ett mejl att deras paket kommer hämtas upp och skickas tillbaka till handlaren, för att säkerställa att inget har tagit skada. Konsumenterna kommer bli meddelande om detta.

Instabox skriver att de inte har fått tillgång till sina skåp ännu. Däremot ska alla berörda blivit informerade och Instabox ska även ha bett e-handlare att skicka ut nya varor till kunderna. De skriver att de just nu inte kan meddela när man kan väntas kunna hämta ut sitt nya paket, då det beror på var man har handlat ifrån.

När Östenssons Ekön kan öppna igen är fortfarande oklart.

– Vi vet inte förutsättningarna. Jag är lovad att få en rapport kring skadeläget nu i slutet på veckan, säger Östenssons vd Anders Lindblom på fredagen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!