Enligt butikschef Kristoffer Renström har försäljningen av godis i papper ökat markant. Utöver det ligger skumsvampar, zoo-godis, brio och center på topplistan.
Själv äter han helst vaniljtoppar...
Svenskens godiskonsumtion har nästan tredubblats sedan 1960-talet. Enligt Jordbruksverket äter vi mellan 16-17 kilo per år och person. Jämför det med att stoppa i dig en hel kalkontupp (den väger 17 kilo när den är färdig för slakt).
– Jag är inte förvånad över siffrorna om man köper hem lite godis varje helg, då blir det mycket. Men själv kommer jag inte upp i 17 kilo, säger Kristoffer Renström och ler.
Lina Enstedt ska köpa godis till barnens påskägg. Det blir i första hand gröna grodor, choklad och halsband. Påskmotiv som ägg i olika varianter är hon helst utan.
– Jag är uppväxt 20 meter från Cloetta. Jag och min syster gick dit som påskkärringar i flera år. Det var bättre än att springa runt och tjata. Jag minns hur det luktade ägg runt hela fabriken, säger hon.
Björn Rosén är inte så förtjust i godis, möjligen vingummi, ändå har han just skopat ner en större mängd i en påse.
– Jag fick ett sms från min fru som ville att jag skulle handla hem eftersom vi får besök, säger han.
Men några påskägg blir det inte till barnen i år eftersom de inte vill ha det.
– Min yngste son vill ha jordnötsringar.