"Den hÀr gÄngen stÄr vi redo"

Efter en rekordsommar förra Äret Àr kommunen nu förberedda pÄ den kommande sÀsongen. Steg har redan tagits för att nedskrÀpningen ska minska.

Thomas Martinsson (Fritid) och Mikael Axelsson (Drift och anlÀggning) samverkar för ett renare Varamon.

Thomas Martinsson (Fritid) och Mikael Axelsson (Drift och anlÀggning) samverkar för ett renare Varamon.

Foto: Daniel Wyser

Motala2019-05-29 20:10

Enligt en enkÀtundersökning gjord av kommunen tycker dryga 40 procent att renÄllningen av Varamon kunde skötas bÀttre.

MÄnga Àr missnöjda med renhÄllningen förra Äret, hur ska ni göra i Är?

– Till att börja med sĂ„ Ă€r vi fler som samverkar i Ă„r. Vi kommer att jobba mycket med att öka tydligheten i form av skyltar. Vid varje entrĂ©punkt kommer infotavlor att finnas och soptunnor kommer vara vĂ€l utmĂ€rkta. Vi kommer Ă€ven jobba mer med vĂ„r strandstĂ€dare "barber" som kommer Ă„t skrĂ€p Ă€nda ner till ciggfimparna. Förra Ă„ret körde vi den bara tvĂ„ gĂ„nger i veckan, nu siktar vi pĂ„ tre gĂ„nger samt utifrĂ„n behov, sĂ€ger Mikael Axelsson, verksamhetschef inom drift och anlĂ€ggning.

– Vi kollar Ă€ven pĂ„ ett eventuellt rökförbud vid stranden för att öka trivsel och minska nedskrĂ€pning, sĂ€ger kommunalrĂ„d KĂ„re Friberg (M).

MÄnga klagomÄl i enkÀten om att soptunnorna blir fulla. Hur löser ni det?

– Först kommer vi att komplettera med temporĂ€ra sopkĂ€rl som har ordentligt med plats. Sen ska vi mĂ€rka de fasta kĂ€rlen med enskilda nummer och ett telefonnummer. Detta sĂ„ att strandbesökaren kan göra sin medborgerliga plikt och rapportera till oss vilka sopkĂ€rl som Ă€r fulla sĂ„ vi kan tömma dem omgĂ„ende. Vi vill sĂ€kerstĂ€lla att det ges möjlighet att slĂ€nga sitt skrĂ€p. Och skrĂ€par man fortfarande ner efter det blir det en lagfrĂ„ga och polis kommer kopplas in, sĂ€ger Axelsson

Ni sÀger att ni ska tillsÀtta bemanning, vad för nÄgon?

– Förra Ă„ret hade vi inte bemanning som rĂ€ckte, vi förlitade oss pĂ„ det gamla sĂ€ttet. Den hĂ€r gĂ„ngen stĂ„r vi redo och Ă€r samordnade. Vi ska sĂ€tta upp en servicepunkt vid Skogsberg dĂ€r vi kommer ha sĂ€songsanstĂ€llda pĂ„ plats som ser över skötsel och renhĂ„llningen.

Vad har ni mer gjort för att situationen ska förbÀttras?

– I huvudsak har vi jobbat med tydligheten eftersom tydlighet ger följsamhet. Vi fick uppdraget i mars och har sedan dess jobbat med att sĂ€tta ut fler cykelstĂ€ll och klargöra var man fĂ„r cykla och inte. Grönytor sopas och rengörs frĂ„n trĂ€davfallen och det kommer att fortsĂ€tta utefter behov. Arborister har fĂ„tt jobba med att trimma ner trĂ€d och buskage för att man lĂ€ttare ska se vattnet. Slutligen sĂ„ har vi rustat upp toaletterna och kommer att sĂ€tta ut dedikerade grillplatser, ungefĂ€r 3–5 stycken. Vi hoppas vara klara med allt innan 15 juni.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om