Motalaföreningen Kulturslussen kände att något måste göras mot polariseringen och främlingsfientligheten i samhället. Någon form av manifestation behövdes, tyckte de.
– Mycket handlar om situationen som är just nu. Vi har väldigt många människor som flyr undan krig, en fruktansvärd situation. Samtidigt märker vi den ökande polariseringen som pågår i Sverige, våra grannländer och egentligen i hela världen. I allt större utsträckning blir främlingsfientliga röster allt starkare och gränserna för vad man får säga och hur man får bete sig, de skjuts hela tiden, menar Sira Jokinen Lisse.
Hon är tillsammans med Eva Fornåå projektledare för "Kulturbåten", som blev det diskussionerna i Kulturslussen mynnade ut i. Meningen är att segelbåten Ariel under två veckor i augusti ska ta sig fram på Göta kanal och göra uppehåll i kommuner längs med vägen. Då ska goda exempel på vad enskilda, föreningar, organisationer och kommuner gör för att få in nya medborgare i samhället lyftas fram.
– Vi bor ju i Motala och kanalen är central här. På något sätt såg vi bilden av att det inte bara ska vara ett jippo. Båten och vattnet har väldigt stark symbolik. Och då tänkte vi att tänk vad häftigt om vi kunde lasta den här båten med erkända artister, debattörer och humanister. Ge en mer mångfacetterad bild och lyfta fram de goda exemplen, förklarar Sira Jokinen Lisse.
Den 4 augusti är preliminärt datum för avresa från Göteborg för Ariel. Motala ska såklart bli ett av stoppen på vägen. En dröm för projektet har varit att få med FN:s förre generalsekreterare Kofi Annan och hans fru Nane Annan på något sätt. Och Kulturbåten har faktiskt fått respons därifrån.
– Vi blev kontaktade av en sekreterare och de önskade att få veta mer om projektet. De tyckte att det lät väldigt spännande och det känns ju jättehedrande. Vi hoppas att projektet ska gå hela vägen och att vi även får personer av den digniteten som kommer medverka på ett eller annat vis, säger Sira Jokinen Lisse som menar att finansieringen är det som är största utmaningen för att få projektet att gå i hamn.
– Det är inte det lättaste att hitta finansiering till i och med att det kan vara laddat. Men vi hoppas på sponsring och näringsliv.