Det Àr pÄ Drottninggatan som de tvÄ barberarna, oberoende av varandra, har öppnat varsin salong. Hozan Hagi har varit barberare i nÀstan tjugo Är och drömmen om att driva sitt eget företag har funnits lÀnge.
â Det har tagit lĂ„ng tid för mig att vĂ„ga ta steget, mĂ„nga varnade mig och sa att det Ă€r mycket byrĂ„krati. Men jag har fĂ„tt bra hjĂ€lp av Nyföretagarcentrum i Motala, sĂ€ger Hozan Hagi.
Drygt tvÄ mÄnader har gÄtt sedan salongen öppnades och Hozan Hagi har tagit tjÀnstledigt frÄn sitt andra jobb för att testa rollen som egenföretagare.
â Jag ska ge det sex mĂ„nader och se hur det gĂ„r. Jag och min fru har precis fĂ„tt barn sĂ„ det Ă€r viktigt att tillvaron kĂ€nns trygg.
Vad lutar det Ă„t just nu?
â Att jag kommer fortsĂ€tta som barberare. Hittills har det gĂ„tt jĂ€ttebra.
FramgÄngen tror Hozan Hagi beror pÄ att han möter varje kund med ett leende, och om allt flyter pÄ har han en ny dröm.
â Jag hoppas att min bror, som i dag bor i Italien, kan flytta hit och att vi tillsammans ska driva den hĂ€r salongen.
I lokalen bredvid stÄr Elias Afram och klipper en kund. Första gÄngen han tog upp en sax, var han sexton Är gammal.
â DĂ„ var det mest vĂ€nner och familj som ville att jag skulle klippa dem, men ganska snabbt började andra personer höra av sig, sĂ€ger Elias Afram.
Det har nu gÄtt tre veckor sedan han öppnade sin salong, som pryds av en svart panel och golv i vit marmor.
â Jag har fastnat för maffiafilmer frĂ„n femtiotalet i New York, och det Ă€r dĂ€rifrĂ„n jag fick idĂ©n till inredningen â namnet pĂ„ salongen kommer ocksĂ„ dĂ€rifrĂ„n.
Vad fick dig att ta klivet och öppna en egen salong?
â Jag ville utvecklas och fĂ„ skapa en egen atmosfĂ€r med en klassisk barbershop kĂ€nsla.
Hur ser den ut?
â För mig har barbershops en manlig aura. De flesta frisörsalonger riktar sig kanske mer till kvinnor â Ă€ven om mĂ€n sĂ„klart Ă€r vĂ€lkomna dĂ€r ocksĂ„, men jag ville skapa det motsvarande för mĂ€n.
PÄ frÄgan vad som gör barberaryrket extra roligt, svarar de bÄda tvÄ att det framför allt Àr mötet med nya mÀnniskor och möjligheten att göra skillnad.
â Jag tror sjĂ€lvförtroendet ökar nĂ€r man kĂ€nner sig fin, sĂ€ger Elias Afram.
NÄgon konkurrens mellan de tvÄ barberarna verkar det inte vara tal om, och bÄda understryker att de har sina egna kundkretsar.
â Kunderna rĂ€cker gott och vĂ€l till oss bĂ„da, sĂ€ger Hozan Hagi.