Utanför sista huset på Götgatan i Motala går en nylagd fibertråd, precis som utanför många andra hus runtom i Brinkenområdet. Skillnaden är att Birgitta och Tommy Andersson inte har fått tillåtelse att koppla upp sig.
– Flera gånger har vi kontaktat Telia. Telefon, sms, mail, brev. Men lika ofta får vi höra att nej, vi får inte fiber, berättar Birgitta Andersson.
Någon konkret förklaring ges inte. Ibland får de höra att de helt enkelt aldrig anmälde intresse.
– Men vi har konstant påpekat att vi visst vill ansluta oss till fibern. Likaså har vi ofta klagat på vårt nuvarande bredband, menar Birgitta.
– Att få höra att vi tackat nej när vi kämpat för motsatsen är oerhört frustrerande. Vi känner oss maktlösa, fortsätter Tommy Andersson.
Andra gånger låter Telias förklaringar helt annorlunda. Intresset har mottagits, men problem ligger i att byggherren inte tillåter att fastigheten kopplas till fibern. När Birgitta och Tommy bett om byggherrens kontaktuppgifter vägrade Telia samarbeta.
– Det är märkligt. Fibertråden är redan nergrävd precis vid vår tomtgräns, så vad är det byggherren motsätter sig? Sen förstår vi inte varför vi inte ens får chansen att fråga varför, säger Birgitta.
Med ovissheten kommer oron och paranoian.
– Är det något fel på marken? Är det någon som medvetet nekar oss tillgång till ett fungerande internet? Det känns verkligen så, berättar Tommy.
Att ha bekymmer med uppkopplingen är dock inget nytt för Birgitta och Tommy. Sedan flera år tillbaka har bredbandet, som de köper av Telia, krånglat. Värst är det på kvällarna, då det ibland är så illa att Tommy inte kan sköta sitt företags bankärenden.
– Det händer att jag inte kan betala räkningar förrän det är för sent, säger Tommy.
Den dåliga uppkopplingen kan inte åtgärdas i dagsläget, på grund av fastighetens avstånd till Telias stationer. Nekandet av fiber blev därför ännu svårare att acceptera.
– Livskvalitén har blivit lidande under en längre tid, allting sker över internet i dag. När fibertråden grävdes ner fick vi lite hopp. I onödan, visar det sig, berättar Birgitta.
I stället åker Birgitta och Tommy till sina döttrar när de behöver koppla upp sig, trots att de är betalande kunder hos Telia. Förtroendet för det företag som i alla år stått för telefoner, tv och bredband har sjunkit till botten.
– Vissa saker har alltid fungerat bra, men nu börjar det gå för långt. Vi har inte många alternativ kvar än att leta efter någonting annat, menar Tommy.