I början på veckan berättade vi att ett större utmanande arbete återstår i Östermalmsgatan-projektet, att slutasfaltera väg, gång- och cykelbana mellan Källgatan och Långbackagatan. Tisdag till torsdag skulle ett sista lager asfalt läggas mellan Järnvägsparken och polishuset, en av de mest trafikerade platserna längs sträckan. Planen initialt var att hålla ett körfält öppet, trots stor trafikpåverkan, berättade projektledare Henrik Elsehamn. Men den planen sprack.
– Lite på grund av köldknäppen och snön som kom dagen innan, så komprimerade man allt jobb och gjorde en avstängning av trafiken, säger han.
Det innebar att trafik inte kunde passera området från tidig morgon fram till klockan 18, enligt Elsehamn.
Han förklarar att det blir mer känsligt att asfaltera vid låga temperaturer. Samtidigt måste man vara mer noggrann. För att kunna behålla kvalitén på asfalten togs därför beslut om att "köra allt i ett svep", hela bredden av gatan under en dag.
Det här påverkade trafikanter som från centrum inte kunde ta sig till stationen, som tänkt, förklarar projektledaren.
– Jag har inte fått till mig något, men det var säkerligen knöligt, säger han.
Nu när det stora arbetet är klart återstår asfaltering av gång-och cykelbanan på östra sidan, från Långbackagatan, norrut mot Sporthallen.