Mats Olsson, ägare till företaget förklarar:
– Det har varit en explosiv utveckling. När jag började den första januari 2015 fullt ut här på Polema, då jobbade jag själv här.
Mats har sedan tidigare 40 års erfarenhet i lackeringsbranschen.
– I dag har jag i huvudsak hand om logistiken plus kundmottagningen. Utöver mig så är vi sex anställda. Men det räcker inte, vi måste bli fler. Vi behöver rekondare och billackerare. Vi arbetar som ett premiumföretag, det vill säga vi jobbar i första hand med kvalité. Allt besiktas innan det lämnas ut. Vi jobbar på varje bil mer än någon annan gör och det tar tid. Här finns heller inga ackord.
En av de största kunderna för Polema är Wahlstedts Bil i Motala. På inbytesbilar gör man invändig och utvändig rekonditionering plus reparerar småskador som mindre lackskador, repor, stenskott, små rostangrepp utan att göra dyra demonteringar.
– Kunden lämnar sin bil på morgonen och får den sedan dagen efter. Skadan blir osynlig och man får bilen snabbt. Vanligaste priset för en sådan åtgärd ligger mellan 2500 - 3500 kronor.
Privatleasing av bil är något som ökat. Småskador kan då bli dyra när bilen ska lämnas tillbaka och därför kommer Mats att lansera en affärsidé som bygger på att man erbjuder dessa kunder en kostnadsfri besiktning av leasingbilen. I samband med det får kunden förslag på åtgärder med en kostnadskalkyl.
Polema AB erbjuder sina kunder ett kemikaliebeständigt keramiskt lackskydd. De har från januari 2015 till dags dato behandlat ungefär 765 personbilar och totalt 838 objekt, om man då räknar in lastbilar, traktorer och husbilar. Behandlingen tar 3 - 4 dagar totalt. Då innefattar behandlingen tvätt, torkning, maskinpolering och sedan ska lackskyddet härda i 24 - 48 timmar.
– På vintern måste vi ha bilen i 48 timmar, förklarar Mats.
– Behandlingen är kemikaliebeständig. Det är endast mekanisk nötning som kan få bort den behandlade ytan. Den är miljövänlig eftersom man behöver mindre kemikalier vid tvätt och jag brukar säga att den håller i ungefär 6000 mil eller cirka 5 år vid normal körsträcka. Inga efterbehandlingar krävs. Vi skickar även med kunderna tvättråd, hur man ska tvätta sin bil efter behandlingen.
Polema har inte bara växt rent personalmässigt. Man har även tagit en ny rekondhall i bruk sedan sommaren 2017. I en annan hall huserar den keramiska behandlingen. Till detta finns dessutom en tvätthall och från augusti i år så har man även en hall för stora fordon, som husbilar, lastbilar och traktorer.
Jerry Gren arbetar för dagen med en vit Audi som han fixar småskador på och bättringslackerar. Han är en av de som anställts på senare tid.
– Jag har arbetat här sedan den 8 augusti i år. Det är ju inte så länge men jag trivs väldigt bra här och det verkar riktigt lovande.
Mats Olsson berättar att personalen är i princip handplockad. Jerry är ett exempel på detta. Han nämnder i sammanhanget att det kan vara svårt att hitta personal:
– Ja, det kan vara svårt eftersom vi sätter ribban så högt. Vi har höga kvalitetskrav på våra anställda.
Hur ser det ut inför framtiden?
– Den tunga sidan kommer att öka i och med att vi skaffat en större lokal för lastbilar, traktorer och liknande. Nu har det snurrat på bra i två- och ett halvt år så vi kommer att behöva mer folk och lokaler. Ökningen vi upplevt hänger på att vi började med det keramiska lackskyddet samt att vi har nöjda kunder som har saknat en firma som arbetar som oss; med den kvalité som vi levererar.