Betygen i årskurs 6: Pojkars resultat förbättrat

Den negativa betygsspiralen för Motalas sexor har brutits. Preliminär statistik visar att resultaten nu förbättrats – framför allt hos pojkar.

Årets sexor fick bättre betyg än eleverna som gick ut årskurs 6 förra året.

Årets sexor fick bättre betyg än eleverna som gick ut årskurs 6 förra året.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Motala2021-07-19 06:00

Läsåret 2018-2019 och 2019-2020 har resultaten över andelen elever i årskurs 6 som får godkänt i alla ämnen försämrats. Nu visar dock preliminära siffror att den nedåtgående trenden bromsats in. 

– Resultaten pekar nu glädjande uppåt istället. Vårt systematiska kvalitetsarbete fungerar väl och det är därför som vi nu ser det här. Man har koll på läget, säger bildningschef Per-Arne Sterner.

Det systematiska kvalitetsarbetet innebär att ständigt analysera resultat och verksamhet för att göra justeringar. Det menar man nu syns både på de enskilda enheterna och på en samlad nivå. Det visar sig också att fler elever når kunskapskraven. I år ligger siffran på 71 procent, förra året på 65 procent.

– Jag är glad för den utveckling som vi nu ser. Vi är på rätt väg och det arbete som vi startat ger effekt, säger bildningsnämndens ordförande Mark Henriksson (M).

Såväl pojkar som flickor har förbättrat sina resultat, men särskilt tydligt är det hos pojkarna. Där finns en ökning över hur många som nu når kunskapskraven med åtta procentenheter, från 57 till 65 procent.

– Det handlar om att vi tidigt behöver snappa upp behoven hos elever som behöver stöd. Vi måste tidigt sätta in rätt insatser, oavsett om det gäller pojkar eller flickor, säger Cecilia Cassenius, utvecklingschef på bildningsförvaltningen.

Att pojkarnas resultat förbättrats innebär att skillnaden gällande betygen mellan pojkar och flickor har minskat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!