Slussområdet i Borenshult är delvis avstängt för byggnadsarbete. På södra sidan har betongplattorna lyfts upp och rännan med kablar blottlagts. På norra sidan är marken uppgrävd för att ge plats åt gula markrör. Det är slusstrappans styr- och hydrauliksystem från 1988 som byts ut.
– I Borenshult har kablar och slangar legat i betongrännor och nu förlägger vi dom i markrör istället, berättar Magnus Hollwin
Marknads- och kommunikationschef för Göta Kanalbolaget.
Jesper Lönn, underhållsspecialist på Göta Kanal, visar hur jord, löv och vatten idag kan komma tätt inpå rören. Ett markrörssystem blir mer skyddat. Hollwin menar också att arbetsmiljön förbättras om inte betongplattorna behöver lyftas vid underhållsarbete.
– Hydraulslangar och rör har bytts ut under åren i ett förebyggande underhåll och det gjordes senast 2015, förklarar Hollwin som också lägger till ytterligare en anledning till renoveringen:
– För att få en finare miljö runt slussen med gräs istället för betong.
Förutom Borenshult är det i år två slussar i Västergötland som renoveras under vintern, medan Motala sluss rustades upp för två år sedan.
– Vi har renoverat två till fyra slussar om året sen 2018 och är inne på sluttampen nu med tre slussar kvar efter denna vinter, berättar Hollwin.
Arbetet planeras färdigställas innan årsskiftet och kostar runt två miljoner kronor.