Det gick snabbt efter att Espresso House stängde tills att fastighetsägare Point Properties hade en ny hyresgäst på gång. En hyresgäst som jobbar aktivt för att växa. Första butiken i kedjan slog upp sina dörrar så sent som i juni, i Rimforsa. Den andra står i startgroparna i centrala Linköping och samtidigt planeras det för Motala.
Peder Elggren, vd på Mer för fler, förklarar hur de kommer sig att de väljer Motala och Gallerian.
– Vi har en tanke att vi ska verka med vårt koncept där inte riktigt alla andra finns, säger han och menar att även om det finns konkurrenter i samma nisch i Bråstorp så finns det inga i centrum och därför är satsningen helt rätt.
– Vi tror stenhårt på den här Gallerian och Point är väldigt öppna med att de vill satsa mycket. Vi tror också att fler som vi kan dra folk till stan och genom det tror vi också att vi kan gynna alla, säger han.
Han driver företaget tillsammans med kollegan Philip Gustafsson. Deras satsning bygger på ett sortiment från hälsa och skönhet till grovkem och verktyg. Men istället för många märken av samma produkt vill de hellre har fler produkter, och till det ett säsongssortiment.
Renoveringen av lokalen är redan igång och i slutet på månaden räknar de med att öppna. Och för att kunna göra det krävs personal.
– Det gör det. Vi är redan ute med en butikschefstjänst och två extraarbetare och har, även om de bara legat ute någon dag, jättemycket intresse.
Från Point Properties är man glada för nyetableringen.
– Det är ett nytillskott i centrum och i och med att lokalen nästan inte varit tom så känns det extra roligt, säger vd Magnus Åkesson och tillägger att just lågprisbutiker växer starkt och att då hitta en regional aktör, som är i uppstartsfas, känns extra roligt.
– Det finns många lågpriskedjor men oftast är de i lite större format. Den här är mindre och passar bättre i stadskärnan, säger han.
Både Åkesson och Elggren tror att många, i tider då bränslepriser ökar och där närheten med gång- och cykelavstånd kan vara lockande, tycker att en lågprisbutik i centrum är intressant och att det därmed kan leda framåt.
Ni öppnande första butiken i juni och är redan igång med butik två och tre. Hur tänker ni framåt?
– Vi tror på en bra butiksexpansion. Under 2024 ligger det i planen att öka med i alla fall fem butiker till, säger Peder Elggren.