Avtalet med Ugglans hemhjälp hävt

Under söndagskvällen står sju personer utan arbete då kommunen sagt upp avtalet med Ugglans hemhjälp. Att kunderna fick veta att avtalet hävs före personalen väcker ilska. Likaså att alla anställda drabbas av den kritik som riktas mot verksamhetens ledning.

Arg, ledsen och besviken är personalen på Ugglans hemhjälp som nu står utan arbete.

Arg, ledsen och besviken är personalen på Ugglans hemhjälp som nu står utan arbete.

Foto: Jeppe Gustafsson

Motala2016-04-10 19:35

Videon är inte längre tillgänglig

I onsdags blev det offentligt att socialnämnden säger upp avtalet med Ugglans hemhjälp. Ordförande Anne-Lie Liljedahl uppgav bland annat att : ”Det viktigaste för våra brukare i hemtjänsten är att de kan känna sig trygga med ett gott bemötande från personalen".

Orden upprör Inger Petersson.

– Jag upplever att vi har gjort ett väldigt bra jobb.

Hon har svårt att dölja sin frustration över att hon känner sig orättvist behandlad.

Om kritiken mot vd:n Anna Danielsbacka är rimlig eller ej är inte poängen i nuläget.

– Vi kan inte ta ansvar för vad cheferna gör, säger Inger.

Det hon och kollegorna, som ännu jobbar kvar, reagerar över är att de smutskastas när företaget tvingas bort. Personalen som nu kommer till tals anser att de börjat hitta en stabilitet i verksamheten och att de har kunder som de tycker om och trivs med.

Men läget på arbetsplatsen beskrivs också ha varit rörigt bitvis, med olika läger bland de anställda. Situationen kulminerade under vårvintern då fyra anställda sade upp sig. I samma veva sjukskrevs också platschefen Ann Vartainen. Däremot kan personalen inte hålla med om tidigare kritik att de haft oskäligt långa arbetspass och att det saknas arbetsutrustning.

– Jag har jobbat jättemycket men tyckt att det är roligt och har jobbat extra av egen fri vilja. Skulle vi få fortsätta på måndag skulle jag med glädje göra det, säger Inger.

Att Inger och hennes kollegor fick besked om det avbrutna samarbetet av sina kunder, som blev uppringda av kommunen, tycker de är under all kritik.

– När jag hämtade en kund i onsdags från taxin fick jag höra: "vad är det som händer?" berättar Terese Hampe.

Hon trodde att det rörde sig om ett misstag.

Detta hände också Inger som via sin kund fick veta att kommunen bryter avtalet. Först i onsdags eftermiddag, när hon ringde platschefen för att kontrollera uppgiften, fick hon bekräftat att det var sant.

Förutom att de anställda nu står utan jobb oroas de också över hur de ska få nya anställningar om de säger att de just slutat på Ugglans hemhjälp.

– Jag är förbannad. Det känns orättvist både mot oss och kunderna, säger Ramona Ohlsson.

När områdeschefen Ann Vartainen dyker upp vill hon först inte prata om det som hänt. Efter en stund berättar hon att det funnits ett missnöje på arbetsplatsen till och från sedan starten 2014. Det har bland annat handlat om oenigheter kring lönen men också den stora personalomsättningen har orsakat problem.

– Det har inte varit enkelt men det känns fördjävligt att personalen nu får bära hundhuvudet, säger hon.

Från och med söndag kväll är det Attendo och Motala kommun som tar över ansvaret för de 18 kunderna i verksamheten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om