Att Motalabron skulle betalas med broavgifter fanns med redan från början. Men det dröjde ända tills februari 2015, cirka 1,5 år efter invigningen, innan första fakturorna gick ut. Och många har ställt frågan om det kan löna sig att skicka ut fakturor på så små belopp som fem kronor, avgiften för en passage med personbil.
Transportstyrelsen har ansvaret att ta in avgifterna. Vi kontaktade presschef Mikael Andersson och ställde frågan om det verkligen kan vara lönt att skicka fakturor på fem, tio eller 15 kronor.
"De flesta betalar digitalt och alla passagetillfällen under en kalendermånad sammanställs i ett beslut– vilket gör att administrationskostnaderna inte är så höga", svarar han via mejl och ger följande förklaring.
- En vanlig pappersfaktura kostar Transportstyrelsen cirka 3,80 kronor att trycka, kuvertera och skicka ut. Kostnaderna för porto är förhållandevis låga på grund av de stora volymer brev som myndigheten skickar.
- En stor del av fakturorna skickas elektroniskt till fordonsägarens internetbank, en så kallad e-avi. Kostnaden är cirka 83 öre per faktura.
- En del fordonsägaren får fakturan till via Mina meddelanden till sin elektroniska brevlåda. Den kostar strax under 2,50 kronor.
- Många företag samlar alla avgiftsbeslut på en och samma avi vilket också minskar kostnaden för distribution.
Detta sammantaget innebär att även om du som fordonsägare bara kör över bron en gång på en månad och får en faktura på fem kronor så är det ändå mer än vad fakturan kostar, enligt Transportstyrelsen.