Arbetet med första etappen närmar sig slutet och jobbet under vecka 20 har flutit på bra, enligt projektledare Henrik Elsehamn. Enda bromsklossen har varit att en del av växterna inte kommit, menar han.
– Det har tyvärr blivit en försening av leveransen av buskar, så vi har inte kommit så långt med planteringen som vi önskat.
Men det stora arbetet, fortsätter Elsehamn, har varit att riva upp gatan och asfaltera den på nytt.
Även almarna har kommit på plats på den östra sidan och det är mellan dessa som också buskar ska ner i jorden, förhoppningsvis under vecka 21.
Vad återstår nu av den första etappen?
– Att koncentrera sig på att fixa området längs med gång- och cykelbanorna. Det ska fogas i skarvar och det ska sättas upp skyltar. Man går över hela ytan och putsar till alla småsaker.
Hur tycker du själv att det ser ut, efter flera månader, när det rent visuellt börjar hända saker?
– Det är så skönt att se. Vi har en fin gata och ett fint trafikrum. Senast när vi var här för fyra år sedan och gjorde VA-arbetet så lämnade vi ju gatan sämre än när vi kom. Det var inte samma känsla.
Hur hoppas du att Motalaborna ska reagera?
– Det är en stor skillnad mot vad de haft under de senaste åren, så jag hoppas att de blir nöjda och glada.
Men avstängningen under fyra dagar, medger projektledaren, väckte en del reaktioner.
– Vi har fått mycket synpunkter, speciellt nu, att det varit stökigt och det har det varit. Det vore dumt att säga något annat. Det har varit jättestökigt.
Arbetet med etapp två, som redan påbörjats så smått, sträcker sig bort mot korsningen Kvarnstensgatan.
– Det första man kommer göra är dagvattenbrunnarna, att gräva fram dem och koppla om dem. Så det blir övergrävningar som blir slitna och det kommer att bli guppigt, precis som vi haft här, säger Henrik Elsehamn.
Etapp två är en kortare arbetssträcka, men här väntar även en ny utformning av vägen.
– Kvarnstensgatan, infarten mot Sporthallen, kommer att stängas av. Det blir ingen infart den vägen för bilar. Istället blir infarten direkt in på parkeringen. Vi gör tvåfiligt där med en vänstersvängs körfält och ser till att Kvarnstensgatan i möjligaste mån blir cykel- och gångtrafik. Det blir en säkrare passage ner till idrottsområdet i närheten.