När den 77-årige Motalabon skrev avtal med Viasat var det utifrån löftet att han skulle kunna spela in program och att han skulle få sex månader gratis. Men det blev inte som han hoppats. Enligt mannens anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, gick det inte att spela in program utan han uppmanades köpa en inspelningsbar hårddisk. När det ändå inte fungerade uppmanade företagets tekniker honom att köpa nya delar till sin parabol, men det fungerade ändå inte. När han därefter fått en ny box från företaget och det ändå inte fungerade blev istället beskedet att det var fel på hans tv. Mannen kontaktade då tv-tillverkaren som skickade ett uppdateringsprogram, men inte heller då fungerade tekniken som den skulle. Istället fortsatte tekniken att strula.
När mannen istället kontaktade företagets fakturaavdelning fick han veta att han fått en månad gratis. I sin kontakt med företaget har mannen krävt ett år gratis på grund av de problem som varit. När de inte lyckats komma överens har han nu anmält den till ARN.