Årets Expo slog besöksrekord

6500 personer. Så många besökte årets upplaga av Motala Expo. Projektledaren Anna Adolfsson är nöjd med dagen.

Hos Motalas Industrigrupp kunde man vinna en kexchoklad om man satte golfbollen i kopp.

Hos Motalas Industrigrupp kunde man vinna en kexchoklad om man satte golfbollen i kopp.

Foto: Stina Drätting

Motala2015-03-14 16:58

Fjolårets rekord på 6 000 besökare slogs alltså med bred marginal.

– Det känns helt fantastiskt. Det känns kul att så många Motalabor hittar till Motala Expo och vill träffa näringslivet, säger Anna Adolfsson som är projektledare för mässan som anordnas av Tillväxt Motala.

– Vi märker att Expo bli mer och mer populärt för varje år. Fler företag är intresserade av att ställa ut och fler besökare kommer, säger hon.

I år fanns 130 företag representerade på mässan. Flera utställare berättade att Expo är ett bra tillfälle att nätverka och skaffa kontakter. Men även att Expo ger dem chansen att visa upp sitt företag för Motalaborna.

Förutom utställarna fanns även Integrationsverkstan på plats. Det är ett privat initiativ som uppmanade alla företagare att ta kontakt med dem för att få in nyanlända sina företag. Bland de nyanlända finns nämligen mycket kompetens, exempelvis ekonomer, företagsledare och lärare.

– Expo är en kanonbra grej. Det skapar vi-känsla här i Motala, säger Sten Jakobsson från Integrationsverkstan.

Semira Jemel, Hassan Duale och Zemhret Hajay håller med. De tyckte att det var roligt att träffa så många företag och människor. Hassan Duale hade bland annat lämnat sitt CV till ett företag.

Bland de 6500 besökarna fanns även många barnfamiljer.

– Vi är här för att det är något man måste se. Det är bra att folk får se alla företag och alla möjligheter som finns, särskilt i en tid där mycket läggs ner, säger Patrik Karlsson som besökte mässan för första gången tillsammans med sin familj.

Sonen Diaz Karlsson tyckte också om mässan.

– Det är roligt. Jag har fått en ballong, säger han.

Sven–Erik Fröling och Monica Bergström var på mässan i flera timmar. De har varit där tidigare år.

– Det känns som att det här mer folk här i år, säger Monica Bergström.

– Vi är här för att vi är så nyfikna. Det är kul att träffa gamla bekanta, säger Sven-Erik Fröling.

Under dagen delades priser ut. Telecontracting Scandinavia AB vann pris för bästa monter.

– Det känns härligt, säger Lars Laurin som är vd på företaget.

Företaget jobbar med vindmätning från master och de hade monterat en mast i Team Sportia-hallen. Den som ville fick klättra upp i den åtta meter höga masten under mässan.

Lars Laurin berättar att över 100 personer har varit uppe i deras mast, som förutom höjden är helt autentisk med företagets riktiga master som är upp till 200 meter höga.

Utmärkelsen årets UF-företag i Motala gick till Golden Gifts UF. De känner sig stolta över vinsten.

– Det känns jättekul, säger Emma Ekh som är marknadsansvarig.

– Vi har kämpat med vårt företag så länge och nu fick vi något för det, säger företagets vd Fanny Larsson.

Bästa UF-monter gick till Mat Akuten UF och TB Service UF.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!