I Klockrike har flera förändringar av hastighetsbegränsningar införts och väckt starka känslor. Bland annat har hastigheten på Klockrikevägen genom samhället sänkts till 40 km/h från 50 km/h vilket mottagits positivt.
Men från riksväg 34 på väg mot samhället har det tidigare varit 70 km/h för att sedan sänkas till 50 och 30 utanför Klockrike skola och kyrkan. Idag är 50-skyltarna borttagna och flera upprörda Klockrikebor har reagerat.
– Nu ökar det från 30 till 70 nerför backen vid skolan. Precis där det blir 70 finns ju fotbollsplanen och "Skolskogen" där barnen ofta leker, säger Cornelia Andersson som bor precis invid väg 1022 mot Korskrog som också berörs av förändringen.
– Jag får ofta en klump i magen när vi ska hämta posten. Vi lämnar ju inte vår treåring själv så hon måste ju följa med ut på 70-vägen och det är inte många som anpassar hastigheten, säger Cornelia.
Via Trafikverkets presstjänst meddelar man att Trafikverket ansvarar för skyltning men att det är kommunen som ansvarar för hastigheterna inom tätbebyggt område. Utanför tätbebyggt område är det dock Länsstyrelsen som ansvarar för hastigheterna och Länsstyrelsen förklarar att kommunen justerade gränsen för tätbebyggt område 2015 och då kom 50-skyltarna att bli ogiltiga.
Varför ändrade man gränserna?
– 2014 överförde man allt från papperskartor till ett digitalt system. 2015 ändrade man gränserna för tätbebyggt område då den ändring som gjordes 2014 var felaktig eftersom det diffade väldigt mellan analogt och digitalt, säger Daniel Persson, trafikingenjör Motala kommun.
Därför är hastigheten numera 70 km/h, i enlighet med trafikförordningen, och om man är missnöjd kan man lämna in förslag eller önskemål till Länsstyrelsen och styrka sin sak genom att tydligt förklara anledningen.
Vad gäller kommunens ansvar menar Dan Bernström som är enhetschef på Samhällsbyggnadsförvaltningen att Trafikförordningen är tydlig på punkten om hastighetsbegränsningarna i och utanför tätbebyggt område.
– Vi följer Trafikförordningen och lämnar rekommendationer till Länsstyrelsen som sedan fattar beslut, säger Dan Bernström.
En fråga som har väckts är om inte kommunen kan inför lokala föreskrifter, något som Bernström säger nej till.
– Om vi gör egna lokala trafikföreskrifter så blir de inte juridiskt bindande. Det kan då uppstå flera olika juridiska problem, förklarar Dan Bernström.