Viktor Frisk vill inspirera Motalaungdomarna

Fredagens innovationsdag på Carlsund lockade många. Utöver företagsmässa var en höjdpunkt föreläsningen med Viktor Frisk.

Viktor Frisk är på Carlsund för att föreläsa om bland annat psykisk ohälsa.
"Även om man har varit en jobbig unge, så kan man i framtiden göra något bra av det", säger artisten.

Viktor Frisk är på Carlsund för att föreläsa om bland annat psykisk ohälsa. "Även om man har varit en jobbig unge, så kan man i framtiden göra något bra av det", säger artisten.

Foto: Jennifer Mayer

Motala kommun2019-11-08 18:00

För fjärde året i rad anordnades en innovationsdag på Carlsunds utbildningscentrum. Dagen är en del i Innovation Week Motala som anordnas vecka 45 varje år. På plats fanns barn och ungdomar från förskoleålder upp till gymnasiet representerade för att visa upp hur de jobbar med entreprenörskap och innovationer. 

– Det handlar inte om att eleverna ska bli företagare, utan att de ska bli företagssamma ute i arbetslivet, förklarar Jimmy Andersson som är lärare i entreprenörskap och en av personerna bakom innovationsdagen på Carlsund utbildningscentrum.

En stor del av dagen är gymnasieelevernas UF-mässa. I år deltog närmare 220 elever fördelat på 53 företag. Enligt Jimmy Andersson är nivån hög.

– Av det jag har sett så ser man att nivån höjs för varje år. Vi är duktiga på entreprenörskap i Motala.

Vad krävs för att lyckas?

Det handlar om att eleverna ska våga kliva utanför sin komfortzon och våga ta ett större ansvar och driv. De är duktiga och kan väldigt mycket om de tror på sig själva, säger Jimmy Andersson.

På plats på Carlsund fanns även artisten och influencern Viktor Frisk, för att föreläsa om sin personliga resa.

– Jag är i Motala för att visa hur man kan omvandla sina diagnoser för att utvinna en superkraft till något positivt, förklarar Viktor Frisk, som själv har diagnoserna ADHD och bipolär och tillägger:

– Även om man har varit en jobbig unge så kan man i framtiden göra något bra av det. 

Vad vill du förmedla med din föreläsning?

– De står inför stora val i livet. Jag vill att de ska känna att kan han så kan jag, oavsett vad man vill bli.

Har du några tips till ungdomarna?

– Att inte välja det de närmsta kompisarna väljer, utan tänka med hjärtat. Det är svårt och jag visste inte det då.

Tre ungdomar som valde företagsidé med hjärtat är Jolinne Pettersson, Tilde Flink och Carolina Pettersson. De driver UF-företaget Safe Delivery UF som säljer nyckelringar med budskapet "No child is born wrong". 40 procent av vinsten går till Läkarmissionens arbete med säkrare födslar för kvinnor i Kongo.

– Vi kände direkt att vi ville göra något med välgörenhet, förklarar Tilde Flink som studerar barn- och omsorgsprogrammet på Carlsund.

Och nyckelringarna blev snabbt eftertraktade. På mindre än en timme sålde de 85 stycken. En av köparna var läraren Maria Pettersson:

– Jag tycker det går till en bra grej. Att man stöttar mammor där det verkligen behövs.

Karta: Carlsund Utbildningscentrum
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!