I dag fördelas resurserna mellan förskolorna så att samtliga får en grundersättning. Utöver det kan man ansöka om medel för barn som behöver särskilt stöd och förskolor i socioekonomiskt utsatta områden ges extra medel. Men systemet har flera brister menar tjänstemän som revisionen intervjuat.
– Redan när det infördes våren 2017 så lyfte rektorerna att de förutsåg brister. Nu kan vi också se på det ekonomiska resultatet för förskolorna att det blir alldeles för stora skillnader mellan enheterna, säger verksamhetschef Yvonne Larsen.
Det som gör systemet orättvist är att alla förskolor fått en ökad grundbudget oavsett vilka behov som man har. De extra pengarna som tillkommer för barn med särskilt stöd och för att jämna ut socioekonomiska skillnader är inte tillräckligt för att skapa jämlika förhållanden.
– Vi har enheter som går med stora överskott och andra som går motsvarande summa back. Trots att vissa enheter får tillskott av pengar så är det fortfarande väldigt ojämlikt, säger Yvonne Larsen.
I år har därför förskolornas ledningsgrupp enats om att göra ändringar i den socioekonomiska fördelningen. Alla förskolor får fortfarande samma grundpeng, men det extra stödet har ändrats så att en större summa går de till de verksamheter som allra mest behöver det.
– Vi vet inte hur effekterna ser ut av det här ännu, säger Yvonne Larsen.
Bland de styrande politikerna är man dock inne på att systemet ska göras om. Alliansen var kritisk redan vid införandet 2017 och kritiken har hållit i sig.
– Om en förskola som inte har några problem får lika mycket som en som har ett stort antal barn som behöver stöd så slår det ju väldigt fel. Vi tror att man kan göra systemet betydligt effektivare och bättre, säger bildningsnämndens ordförande Mark Henriksson (M).
De har nu gett tjänstemännen i uppdrag att se över resursfördelningen.
– Det måste göras någonting. Vi har ett resursfördelningssystem som inte alls fungerar. Det hade fungerat bättre om vi bara hade stora förskoleenheter som kunde samarbeta mer och utnyttja personalens resurser mer gemensamt. Men vi har gamla politiska beslut om att vi ska ha många små enheter. Då fungerar det här systemet inte alls, säger Mark Henriksson.
Yvonne Larsen håller med honom.
– Vi behöver en olikvärdig resurstilldelning för att skapa likvärdighet mellan förskolorna, säger hon.