Göta Kanalbolag hade räknat med att börja fylla på vatten redan klockan nio, för att ha båtarna på plats i dockan klockan tio. Men när järnvägsbron inte gick att öppna blev de fyra båtar som var på väg mot sin vintervila, stående i kanalen.
BM Löfström som jobbar med ekonomi- och trafikplanering hos kanalbolaget är på plats i god tid i gamla Motala Verkstadsområdet, trots att hon egentligen har ledig dag.
– Det här är mitt liv, in- och utdockning. Jag har ett stort intresse för båtar och kanalen, säger hon entusiastiskt.
Och det är fler som trotsar kylan den här dagen. Såväl vuxna som ungdomar och förskolebarn väntar ivrigt på att få se båtarna komma glidande längs kanalen.
BM berättar vidare om sina barndomsminnen.
– Jag har kanalsjukan. Det låg ett lekis här borta när jag var sex år säger hon tittar bort mot ett större buskage bakom Mallboden. När det var in- och utdockningar, för de var mer frekventa då, stod jag här och glodde och de fick komma och hämta mig.
Vilket moment gillar du bäst?
– Utdockningen, för då är sommaren på gång.
Samtidigt är hon nyfiken på hur höstens inslussning avlöper.
– Spänningen stiger när båtarna kommer in i dockan, säger BM och förklarar att det är viktigt att de hamnar rätt innan anläggningen kan tömmas på vatten, som i sin tur rinner ut i Strömmen.
De båtar som under förmiddagen placerades i vinterförvaring var passagerarbåten Kung Sverker, Modig, restaurangbåten Sandskär, fartyget Wietze samt privatbåten Josefina.