I början av året fattade Livsmedelsverket beslut om att Medevi Prosalus skulle betala en sanktionsavgift på 50 000 kronor. Detta eftersom företaget sålt ekologiska livsmedel såsom chokladkakor och snacks i sin webbutik utan att anmäla det hos ett kontrollorgan. När verksamheten fick kännedom om reglerna hade man hunnit sälja varor för 4 000 kronor.
Bolaget ansåg att avgiften var orimligt stor i förhållande till försäljningen och överklagade till förvaltningsrätten. Ärendet avgjordes nyligen och slutade med avslag för företaget. Straffavgiften står fast och Bengt Andersson på Medevi Prosalus uppger att man inte kommer att ta ärendet vidare.
– Vi gjorde fel så egentligen hade vi inte tänkt överklaga. Men vi blev uppmanade att göra det eftersom vi kunde synliggöra ett problem, säger han.
Företag som vill sälja ekologiska livsmedel måste vara anmälda hos ett kontrollorgan. Enligt gällande regelverk ska sanktionsavgiften bestämmas till fem procent av ett bolags årsomsättning, men högst 50 000 kronor. Storleken på den faktiska försäljningen spelar ingen roll.
För ett stort företag har straffavgiften många gånger ingen effekt. För ett litet företag kan avgiften däremot bli oproportionellt stor i förhållande till omsättningen. Med anledning av bland annat Prosalus fall har Livsmedelsverket nu föreslagit ett nytt system som ska ge effektiva sanktionsavgifter oavsett företagets storlek.
– Det känns som att vi har fått lite rätt eftersom reglerna kommer att ändras. Det hjälper inte oss men dem som kommer efter oss, säger Bengt Andersson.
Sanktionsavgiften har fått stora konsekvenser för företaget.
– Den största konsekvensen är inte monetär utan att man tappade all energi och lust att jobba hårt och driva företaget framåt. Vi var helt dränerade på energi när det här hände.
Med det nya förslaget skulle maxavgiften fortfarande vara 50 000 kronor men avgiften beräknas utifrån 0,5 procent mot dagens fem procent. Det skulle innebära att ett företag måste ha en omsättning på tio miljoner kronor för att få betala maxbeloppet på 50 000 kronor.
– Den som köper ekologisk mat ska kunna lita på hur det verkligen är. Sanktionerna behöver därför ge effekt oavsett företagets storlek, säger Kristina Ohlsson på Livsmedelsverket i ett pressmeddelande.
Livsmedelsverkets hemställan om en ändring av sanktionsavgifter för företag som säljer ekologisk mat ligger nu hos näringsdepartementet.