Ouppklarade stölderna hos hemtjänsten: "Skakade, arga och ledsna"

En hemtjänstgrupp i Motala har under en period utsatts för stölder av bilnycklar, led-ramper samt personliga saker.
– Man är mer uppmärksam och misstänksam, säger enhetschefen.

En hemtjänstgrupp i Motala har utsatts för flera stölder av bilnycklar. Inga bilar har försvunnit, däremot har utrustning som led-ramper monterats ner. (Genrebild).

En hemtjänstgrupp i Motala har utsatts för flera stölder av bilnycklar. Inga bilar har försvunnit, däremot har utrustning som led-ramper monterats ner. (Genrebild).

Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Motala kommun2024-10-12 19:00

Det var under sensommaren som stölderna började. Sammanlagt ska åtta bilnycklar ha försvunnit, varav några nu är återfunna. Alla händelser är polisanmälda, berättar chefen för den aktuella hemtjänstgruppen.

 Hur har stölderna påverkat arbetet?

– Det har orsakat en del stress förstås. Vi har fått mycket hjälp av fordonsenheten som hjälpt till att låna ut bilar till oss. Vi har även hyrt bilar för att klara verksamheten, säger hon.

Vad tänker personalen om det som skett?

– De är skakade, arga och ledsna. Man är mer uppmärksam och misstänksam.

Hur ser du på stölderna ur ditt perspektiv, som chef?

– Fruktansvärt. Att någon gör detta mot medarbetare, kunder och oss som skattebetalare.

Enligt polisen finns i nuläget inget pågående ärende, eller inledd förundersökning, som rör de här anmälningarna. Har ni infört några särskilda rutiner framåt?

– Vi har i tidigt skede haft kontakt med säkerhetsansvarig med syfte att åtgärda.

Hon förklarar att den utsatta lokalen numer alltid är låst. Man har även infört spårbarhet, in- och ut ur lokal, samt vid hämtning av bilnycklar.

Enligt enhetschefen har det inte förekommit fler stölder sedan Motala kommun anmält händelserna. Hon säger också att det pågår en dialog med polisen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!