– Vi har vid två tillfällen under 2019 mätt hastigheten vid skolan, detta efter klagomål på hög fart där, säger Daniel Persson trafikingenjör vid Motala kommun.
Mätningarna visade att många bilister kör för fort.
– En åtgärd är därför planerad och kommer upp under senvintern/våren i år.
Kan det bli aktuellt med mätningar på andra delar av Skolgårdagatan?
– Jag ska lägga till en post utifrån den information jag fått nu och uppskattar mätningen till sträckan mellan Skolgårdagatans korsningar vid Svarvargatan och Skomakaregatan. Först när en mätning är utförd kan vi se om en hastighetsdämpande åtgärd är aktuell, och vad den i så fall lämpligen kan bestå av.
Det kan dock dröja.
– Listan över planerade hastighetmätningar består av cirka 150 platser och vi har mätt på ungefär 80 av dem. Listan växer ständigt då fler klagomål inkommer.
Är respekten för hastighetsbegränsningar allmänt dålig?
– Problem med höga hastigheter återfinns på ungefär 80 procent av alla platser där vi mäter. Mätningar just utanför skolor ger ibland rent ut sagt skrämmande resultat.
Angående upprepad hastighetsskyltning menar Daniel Persson att det finns lite som talar för att en sådan fungerar.
Teorin att genomfartstrafik mellan centrum och Borenshult väljer Ringgatan/Skolgårdagatan för att undvika Östermalmsgatan ser Daniel Persson inte som trolig.
– Den är för snirklig. Jag ser det som mer troligt att det är området i sig, bostäder och verksamheter, som genererar trafiken.